Saker du kan göra på tåget, som SJ inte hade tänkt sig

Numer finns det ju eluttag på nästan alla tåg. SJ har nog tänkt sig att de skall användas för att ladda datorn eller telefonen, men det finns andra bra och intressanta användningsområden som kanske passar just dig bättre.

Föna och platta håret
Fick du springa till tåget utan att hinna med håret? Inget problem! Se bara till att rafsa med dig spegel, fön, plattång och hårsprej, eller vad du nu kan tänkas behöva.

Fördelar: Du sparar tid genom att göra något vettigt av restiden.

Nackdelar: Det blir trångt och bökigt, i synnerhet om du har stort hårsvall och åker i andra klass.

Lödningsarbete
Du kanske har ett elektronikprojekt som behöver lödas ihop. Eller så kanske du jobbar som smyckekonstnär och vill jobba lite på tåget. Inga problem! Tag med dig lödkolven, lödtenn och arbetsmaterial, så är det bara att sätta igång.

Fördelar: Väl avgränsad arbetsyta med allt av vikt inom räckhåll.

Nackdelar: Svårt att ventilera ut röken. Medpassagerarna klagar.

Fläkt
Är du missnöjd med temperaturen i tåget? Tag med en fläkt så får du härlig svalka, eller varför inte en luftkonditioneringsapparat? Bara att plugga in och köra! Röret för spillvärme drar du bara in i nästa vagn.

Eller om du tycker att det är alldeles för kallt på tåget, släpa med dig ett rejält oljeelement. Se till bara att det inte blockerar gången, ifall tåget behöver nödutrymmas.

Fördelar: Du kan själv välja temperatur under resan.

Nackdelar: Tungt att släpa på om du väljer luftkonditioneringsaggregat eller oljeelement. En fläkt är förstås lättare.

Hemmabioanläggning
Visst! Titta på film på tåget är väl inte så ovanligt, men varför använda hörlurar när du har ström nog att driva en hel hemmabioanläggning? Boka plats vid gången så kommer du nära mitten och kan placera satellithögtalarna på hatthyllan. Sedan är det bara att tuta och köra.

Rekommenderas speciellt för tysk, grov porrfilm. Garanterad succé bland medpassagerarna! Eller varför inte kolla på musikalfilm, så kan hela vagnen sjunga med.

Fördelar: Stor filmupplevelse med skärmen nära ansiktet och grymt surroundljud.

Nackdelar: Många pinaler att släpa på. Särskilt hemmabioförstärkaren.

Extra arbetsbelysning
SJ:s halogenbelysning är inte så rolig och det är inte alltid den räcker till om du är gammal eller ser dåligt. Inga problem! Med 230 finfina volt från SJ alldeles vid sätet tar du givetvis med din alldeles egen favoritlampa från hemmet och ställer bredvid sätet. Tar du en bra läslampa med inbyggd uplight får du dessutom ett trevligt allmänljus i vagen, till nytta för alla. Kom ihåg bara att boka plats vid gången. Annars blir nog grannen sur.

Fördelar: Bra ljus i vagnen. Garanterad uppskattning från medpassagerarna.

Nackdelar: Jobbigt att släpa på en två meter lång golvlampa.

Veiron i ottan
Har du någonsin drömt om att vara som Veiron i ottan? Här har du din chans. Veiron har cementblandare i radiostudion, men vi rekommenderar vedklyv eftersom den lätt får plats i gången. Sedan är det bara att sätta igång med veden. Vem vet? Någon av medpassagerarna kanske rent av har träben.

Fördelar: Vansinnigt rolig historia att berätta för barnbarnen. Det blir en oförglömlig resa för såväl dig som för medpassagerarna och personalen.

Nackdelar: Vansinnigt tung utrustning som kan ta tid att få ombord på tåget. I synnerhet om du väljer cementblandare rekommenderar vi att du är på plats minst en halvtimme innan avgång. Väljer du vedkapen blir problemet istället att få med sig tillräckligt med ved för tre timmars arbete, men du kan ju använda delar av inredningen om veden tryter.

Bara fantasin sätter gränser…
Detta var några förslag. Med lite fantasi kan du säkert själv komma på egna, helt fantastiska elkrävande sysselsättningar att ägna dina resor åt. Du kanske till och med kan tillverka något som går att sälja och tjäna pengar på affären.

6 reaktioner till “Saker du kan göra på tåget, som SJ inte hade tänkt sig”

  1. Tror du verkligen att antalet pinaler är den största nackdelen med att ta med en hemmabioanläggning för att titta på tysk hårdporr på tåget? Jag skulle nog säga att det snarar handlar om svårigheter att få satellithögtalarna att komma i rätt ljudbalans och undvika interferens. Med tanke på tågets accelerationsmönster kan det nog vara rimligt att anta att högtalarna kan rubbas ur optimum, även efter rigorös gaffatejpning.

  2. *fniss* Dafvids kommentar är nästan roligare än blogginlägget. Men bara nästan.

Kommentarer inaktiverade.