Forskare upptäcker skitmörk materia

Mörk materia är ett välkänt begrepp. Denna, för ögat osynliga substans gäckade länge astrofysiker men dess existens är idag allmänt accepterad och den anses framför allt vara ansvarig för en stor del av Universums bakgrundsstrålning.

Men nu har några forskare kommit en ännu mörkare hemlighet på spåren. Ett forskarlag i Brasilien säger sig ha hittat en typ av materia som är så mörk att den inte ens syns om man lyser på den.

Den nya substansen kallas skitmörk materia och upptäcktes vid en kontrollvägning av vår egen galax, Vintergatan, i förra veckan. Vintergatan visade sig lida av kraftig fetma och vägde hela 50 procent mer än väntat. Forskarna satte genast igång med att leta efter förklaringar och vad de fann var materia som inte bara är mörk utan skitmörk.

Alla är dock inte imponerade. Roger Eskilsson, professor vid Göteborgs astrofysiska institut, kallar forskarna för sensationalister och hävdar att de kommer med gamla nyheter.

– Jag upptäckte skitmörk materia redan för 10 år sedan men jag tyckte inte att det var något att yvas över liksom. Den är precis som vanlig materia, bara väldigt, väldigt loj. Det borde de ha fattat tidigare att det skulle få konsekvenser för Vintergatans vikt, säger han.