Om betalmotorvägar drevs av flygbolag

Har ni tänkt på hur världen vore om alla transporter vore som flyget? Vi här på redaktionen har tänkt på det ganska mycket. Vi har tänkt lite extra mycket på hur det vore om betalmotorvägar drevs av flygbolag. Så mycket har vi tänkt på det nu att vi bestämt oss för att skriva ned det och det kanske inte kan anses vara någon välgärning, men i alla fall. Här kommer vår fria tolkning av hur betalmotorvägar skulle te sig om de drevs av flygbolag.

Incheckningen

Du har bokat tid för att köra på motorvägen klockan 11:15, men vägbolaget rekommenderar att du är där minst två timmar före avgång för att säkert hinna med incheckningen och alla kontroller och för att du ska vara säker på att få behålla din plats på vägen. Det är nämligen inte alls säkert att det verkligen finns plats på vägen eftersom vägbolaget säljer fler biljetter än vad det finns platser på vägen.

Dessutom kan vägbolaget ha ändrat avgångstiden, vilken påfart du ska använda eller din destination, utan att tala om det för dig. Själv kan du dock inte göra några ändringar. Om missar avgångstiden, eller om du haft bråttom och råkat skriva fel registreringsnummer eller stavat något namn fel på biljetten blir den ogiltig och du tvingas köpa en ny på plats om du vill åka på vägen.

Vid incheckningen tvingas du lämna ifrån dig det mesta av ditt bagage. Av säkerhetsskäl kan det inte lastas i bilen utan måste transporteras separat, i speciella fordon. Om du ska köra på flera motorvägar efter varandra kommer vägbolagen att transportera ditt bagage till din slutliga destination utan att du ser en skymt av det på vägen. Om du ser en skymt så är det möjligen när din väska åker i backen från tre meters höjd under omlastning. Har du riktig otur ser du aldrig ditt bagage igen.

Säkerhetskontrollen

Du står i kö i en halvtimme för att köra bilen genom säkerhetskontrollen. När det väl är din tur måste du börja med att lyfta ur motorn ur bilen och lägga den i en speciell plastpåse, som du kan köpa för 100 spänn. Får motorn inte plats i plastpåsen får du lämna den utanför och köpa en ny i vägtullshopen.

Bilen måste också tömmas på samtliga vätskor. Det går nämligen att bygga bomber av vätskor. Visserligen har ingen lyckats visa upp en vätska som kan användas för att bygga en bomb och som klarar att transporteras i en bilmotor, men förra året var det faktiskt några killar som hade tänkt att smuggla in en vätskebomb i en bil, så vi tar det säkra före det osäkra och tömmer tanken, men det är ingen fara. Du kan köpa ny bensin innanför säkerhetskontrollen och den går precis lika bra att köra med.

Avgångshallen

Du har nu 90 minuter kvar till din bokade påfartstid och du befinner dig inne på ett avgränsat område med butiker och barer. Du kan fika eller shoppa. Kanske köpa ny olja och bensin till bilen eller få den tvättad och vaxad. Ingenting av det där är speciellt billigt men du har inte så mycket annat att välja på, så du köper en kopp kaffe för 40 spänn och bensin för 15 kronor litern. Se upp bara så du inte köper för mycket bensin, för om du ska köra på någon mer motorväg senare blir du tvungen att hälla ut den före säkerhetskontrollen.

Hela tiden måste du hålla koll på din avgångstid. Senast en halvtimme före beräknad avgång måste du befinna dig vid grindarna, annars kanske du missar alltihop och tvingas köpa en ny biljett.

Vid gaten

Du visar upp din biljett och dina identitetshandlingar, så att det säkert är du och inte någon annan stackare som sitter i din bil, och kör igenom grinden. Du är dock inte ute på motorvägen än utan måste nu vänta på en trång parkering med alldeles för lite plats. Om du har tur kan du gå ur bilen och gå på toaletten under tiden.

Bordning

Fem minuter efter beräknad avgångstid – tyvärr blev det vissa förseningar på grund av “tekniska problem” så får du äntligen köra ut från den trånga parkeringen, till en trång, niofilig påfartsväg. Här kan du inte ens komma ur bilen så nu är det bara att glömma eventuella toalettbesök.

Förberedelse för start

Så fort alla är ute på den trånga påfartsvägen stängs grindarna och därefter sitter du fast tills det är dags att börja rulla. Om du har tur sker detta ganska snart men det kan också hända att du får vänta en stund på grund av trafikproblem, eller av någon annan orsak som vägbolaget bestämt.

När ni väl börjar rulla ska du inte hoppas på för mycket. Det kan hända att ni bara ska rulla en bit för att därefter parkera i fyrtiofem minuter, återigen på grund av trafiken. Du kan visserligen använda stopptiden för att gå på toaletten, men motorn måste vara avstängd så du får inte använda luftkonditioneringen i bilen.

Starten

Nu äntligen ska du få köra på vägen och börja din färd, ynka 90 minuter försenad. Om trafiken flyter på kanske ni kan köra in lite tid på vägen, men bara kanske. Nu är det i alla fall bara att köra på i högsta fart mot destinationen.

Landning

Du ska köra av vägen om tre kilometer. Tyvärr får du veta att avfarten för tillfället är full. Därför får du cirkulera i en stor rondell i någon halvtimme, i väntan på din tur. Därefter får du äntligen köra in på avfarten. Mot bagagehallen!

Bagagehallen

Nu är det nära. Du är två timmar försenad på din halvtimmesresa, som totalt tagit dig cirka sex timmar, men nu äntligen ska du få ditt bagage. Bagaget levereras ut på ett transportband och trots att det säkert är en kvart kvar cirklar de andra bilarna som hökar runt det där bandet.

Till slut startar faktiskt bandet och om du har tur så kommer ditt bagage strax åkande i helt och fint skick. Då återstår bara att passera tullen, men det brukar vara det minsta problemet i sammanhanget.

Ja, sen måste du ju försöka hitta från flygplatsen in till stan också, men det är en annan historia.