Semesterläget oklart – många förvirrade

Egentligen var det meningen att semestern skulle vara slut idag och att svenskarna skulle återvända till jobbet, men så tittade solen fram i sista stund och ställde allt på ända.  Plötsligt visste människor varken ut eller in.

Stundtals var trafikläget kaotiskt när tusentals människor, som inte kunde bestämma sig för om de skulle åka till jobbet eller fortsätta vara lediga, cirkulerade helt planlöst i stan. Vid 10-tiden började läget lugna sig något och klockan 11 stod det klart att de flesta slutligen valt att åka hem igen och fortsätta gräla med frugan och renovera huse istället för att arbeta.

Ytterligare en veckas stillestånd för Sverige alltså.

Saker du kan göra på tåget, som SJ inte hade tänkt sig

Numer finns det ju eluttag på nästan alla tåg. SJ har nog tänkt sig att de skall användas för att ladda datorn eller telefonen, men det finns andra bra och intressanta användningsområden som kanske passar just dig bättre.

Föna och platta håret
Fick du springa till tåget utan att hinna med håret? Inget problem! Se bara till att rafsa med dig spegel, fön, plattång och hårsprej, eller vad du nu kan tänkas behöva.

Fördelar: Du sparar tid genom att göra något vettigt av restiden.

Nackdelar: Det blir trångt och bökigt, i synnerhet om du har stort hårsvall och åker i andra klass.

Lödningsarbete
Du kanske har ett elektronikprojekt som behöver lödas ihop. Eller så kanske du jobbar som smyckekonstnär och vill jobba lite på tåget. Inga problem! Tag med dig lödkolven, lödtenn och arbetsmaterial, så är det bara att sätta igång.

Fördelar: Väl avgränsad arbetsyta med allt av vikt inom räckhåll.

Nackdelar: Svårt att ventilera ut röken. Medpassagerarna klagar.

Fläkt
Är du missnöjd med temperaturen i tåget? Tag med en fläkt så får du härlig svalka, eller varför inte en luftkonditioneringsapparat? Bara att plugga in och köra! Röret för spillvärme drar du bara in i nästa vagn.

Eller om du tycker att det är alldeles för kallt på tåget, släpa med dig ett rejält oljeelement. Se till bara att det inte blockerar gången, ifall tåget behöver nödutrymmas.

Fördelar: Du kan själv välja temperatur under resan.

Nackdelar: Tungt att släpa på om du väljer luftkonditioneringsaggregat eller oljeelement. En fläkt är förstås lättare.

Hemmabioanläggning
Visst! Titta på film på tåget är väl inte så ovanligt, men varför använda hörlurar när du har ström nog att driva en hel hemmabioanläggning? Boka plats vid gången så kommer du nära mitten och kan placera satellithögtalarna på hatthyllan. Sedan är det bara att tuta och köra.

Rekommenderas speciellt för tysk, grov porrfilm. Garanterad succé bland medpassagerarna! Eller varför inte kolla på musikalfilm, så kan hela vagnen sjunga med.

Fördelar: Stor filmupplevelse med skärmen nära ansiktet och grymt surroundljud.

Nackdelar: Många pinaler att släpa på. Särskilt hemmabioförstärkaren.

Extra arbetsbelysning
SJ:s halogenbelysning är inte så rolig och det är inte alltid den räcker till om du är gammal eller ser dåligt. Inga problem! Med 230 finfina volt från SJ alldeles vid sätet tar du givetvis med din alldeles egen favoritlampa från hemmet och ställer bredvid sätet. Tar du en bra läslampa med inbyggd uplight får du dessutom ett trevligt allmänljus i vagen, till nytta för alla. Kom ihåg bara att boka plats vid gången. Annars blir nog grannen sur.

Fördelar: Bra ljus i vagnen. Garanterad uppskattning från medpassagerarna.

Nackdelar: Jobbigt att släpa på en två meter lång golvlampa.

Veiron i ottan
Har du någonsin drömt om att vara som Veiron i ottan? Här har du din chans. Veiron har cementblandare i radiostudion, men vi rekommenderar vedklyv eftersom den lätt får plats i gången. Sedan är det bara att sätta igång med veden. Vem vet? Någon av medpassagerarna kanske rent av har träben.

Fördelar: Vansinnigt rolig historia att berätta för barnbarnen. Det blir en oförglömlig resa för såväl dig som för medpassagerarna och personalen.

Nackdelar: Vansinnigt tung utrustning som kan ta tid att få ombord på tåget. I synnerhet om du väljer cementblandare rekommenderar vi att du är på plats minst en halvtimme innan avgång. Väljer du vedkapen blir problemet istället att få med sig tillräckligt med ved för tre timmars arbete, men du kan ju använda delar av inredningen om veden tryter.

Bara fantasin sätter gränser…
Detta var några förslag. Med lite fantasi kan du säkert själv komma på egna, helt fantastiska elkrävande sysselsättningar att ägna dina resor åt. Du kanske till och med kan tillverka något som går att sälja och tjäna pengar på affären.

Livet på ön

Det är hårt, livet på ön. Inte bara är allt olidligt varmt. Man tvingas dessutom arbeta, åtta timmar om dagen, i en ostimulerande miljö, med ostimulerande arbetsuppgifter.

Det är många som gillar arbetet på ön, men jag vantrivs. De känner sig trygga med en tillvaro där man vet vad som gäller från dag till dag, kraven är lagom hårda och ingenting i grunden förändras. Jag förstår dem inte. Eller, på ett intellektuellt plan förstår jag dem, men jag tror aldrig jag skulle kunna känna som de gör. Jag är inte sådan. Inte gjord för ett så förutsägbart liv.

Det är nästan ett år sedan jag var där på allvar men ändå kommer det över mig direkt, allt det där jobbiga. Jag vill bort. Jag skall bort. Det hade jag bestämt för längesen men nu är jag mer bestämd än någonsin. Innan året är slut tänker jag vara borta från ön och sedan kommer jag inte tillbaka. Inte på deras villkor. Möjligtvis på mina.

Om bara den jävla bron inte var ett ständigt pågående vägarbete! De hatar oss på Vägverket. Oss som arbetar på ön hatar de…

170 000 säkerhetsnålar

Fyra säkerhetsnålar, prydligt ihopsatta. Under Göteborgsvarvet går det åt närmare 170 000 styckenDet är inte utan att jag undrar vem som sorterar alla säkerhetsnålarna till ett långlopp som Göteborgsvarvet. Jag pratar om de fyra säkerhetsnålar som medföljer varje nummerlapp och som används för att fästa den vid tröjan. Fyra stycken till varje nummerlapp, prydligt ihopsatta. Vem är det som som sätter ihop dem?

Om man räknar på fyra säkerhetsnålar till varje nummerlapp och totalt 42 000 startnummer blir det nästan 170 000 säkerhetsnålar som måste sorteras och nålas ihop.

Bara detta är ju en enorm mängd men betänk att det finns många löptävlingar i världen, alla med nummerlappar som måste fästas. Jag undrar hur många personer som arbetar heltid bara med detta.

Sitter det tusentals kineser någonstans och pillar ihop säkerhetsnålar dagarna i ända? Är verksamheten möjligen utlokaliserad till någon avfolkningsort i norrland? Finns det kanske en maskin som gör jobbet?

Jag hoppas lite på maskinen, för om någon sitter och gör detta för hand, dagarna i ända, så måste det ju vara världens tråkigaste jobb, näst makaroniböjare och sillstrypare.

Fast vad vet jag? Det kanske är världens mest uppskattade extraknäck för studenter, som jag just avfärdat med en fnysning.

En liten lektion i konsten att förhala

Det började med att vi hade hela kursen på oss. Ett litet grupparbete på ungefär tio sidor uppdelat på fyra personer. Hur lång tid kan det ta liksom? Vi valde ämnen och gjorde en preliminär uppdelning av jobbet. Jag gjorde inte så mycket mer.

Sedan hade jag hela jullovet på mig. Någonstans ganska tidigt under lovet glömde jag helt bort allt vad skola och grupparbete heter. Julafton hade varit ett mycket bra tillfälle att lösa hela uppgiften men jag var fullt upptagen med att slappa.

Sedan kom nyårsafton och jag påmindes av mina kursare och tänkte att: ”Just det ja! Det där grupparbetet skall jag börja med imorgon.” Jag hade ju en hel vecka på mig innan det var dags för gruppen att träffas.

Veckan gick och jag var upptagen med att jobba och på lördagen skulle jag ju fylla år och då har man ju inte tid med grupparbete. Söndagen försvann i hanteringen på något sätt, men jag hade ju hela måndagen på mig. Visserligen skulle jag ju jobba på måndag men tempot är ju inte så fasansfullt högt, så det skulle jag hinna. Dessutom hade jag ju hela kvällen på mig.

På tisdag morgon hade jag inte börjat än.

– Men om jag hoppar över föreläsningen har jag ju hela förmiddagen på mig.

Klockan 11 träffades vi och jag hade ingenting gjort.

– Det är lugnt. Det är ju flera dagar till fredag när vi skall sammanställa. Det fixar sig, tänkte jag.

Sedan var det plötsligt torsdag kväll och jag hade faktiskt skrivit ut propositionen vi skulle titta på. Jag bläddrade lite förstrött i den.

På fredag morgon började jag faktiskt jobba lite. Jag tyckte det gick ganska bra tills jag var klar och räknade sidorna Då insåg jag att vi fortfarande saknar 40% av innehållet.

– Men det skall väl gå att ordna, tänkte jag och skickade ut det jag hade skrivit så långt. Sedan gick jag till jobbet.

Nu har jag hela helgen på mig. Om jag har riktig tur slipper jag skämmas på måndag 08:00 när vi skall redovisa, men jag lovar inget! Det är ju helg och jag har faktiskt annat att göra än att bläddra i dammiga papper.