Gratis bensin

OK, jag fattar. De vill att jag skall gå in och betala innan jag flyttar bilen. Det kan jag väl göra. Jag vill inte vara besvärlig i onödan.

Men om jag glömmer då? Eller om jag helt enkelt inte ser skylten? Eller om jag skiter i skylten, vad händer då? Slipper jag betala bensinen då?

Och efter 19:00. Då jävlar tar de fram megafonen och skriker ut instruktionerna: “Betala först, tanka sen!”

Stor upprördhet efter borttagen bro

Förvirringen var stor bland Göteborgs bilister under fredagsmorgonen. Många var upprörda, på gränsen till vansinniga. Vägverkets personal hade på eget bevåg beslutat att ta bort Älvsborgsbron.

– Det var ett jävla liv om det årliga underhållsarbetet innan vi satte igång och sedan blev det inte så jävla farligt i alla fall, så jag gjorde bedömningen att vi lika gärna kunde frakta bort bron för reparation på verkstad istället, säger Vägverkets platschef Nils Bernhardsson till syrrans granne.

Reaktionerna lät dock inte vänta på sig. Tusentals arga bilister ringde fullständigt ned Vägverkets växel och milslånga bilköer lamslog under morgonen och tidiga förmiddagen Göteborg.

Vid elvatiden på förmiddagen hade de ansvariga till slut insett allvaret i situationen och återställt bron.

Vi ber om ursäkt! Den heter ”Mjölkbron”

Tidigare ikväll rapporterade vi om trafikproblemen i Göteborg, med anledning av underhållsarbeten på en bro. Vi råkade då nämna bron vid dess officiella namn, vilket var mycket olyckligt då bron nu känner sig utpekad, vilket påpekats av en av våra flitiga läsare.

Vi ber om ursäkt för detta! Bron ifråga heter Mjölkbron och ingenting annat.

Trafikkaos i Göteborg – redaktionen rasar

Sedan ett par veckor råder konstant trafikkaos i Göteborg. Älvsborgsbron – en viktig pulsåder i stadens trafiksystem – har på grund av underhållsarbeten reducerad kapacitet och trafiken i stora delar av Göteborg står därför stilla stora delar av morgon och eftermiddag.

Imorse fick till exempel delar av redaktionen uppleva ytterst långsamtgående trafik under hela fem minuter på väg fram till bron. En bilresa som under normala omständigheter är avklarad på en kvart tog nu hela tjugo minuter.

Följderna blev allvarliga. Chefredaktören var i förmiddags i upplösningstillstånd. Sedan han lugnat sig något har han nu lyckats författa ett argt brev till Vägverket, där han kräver den ansvariges huvud på ett fat.

Även nyhetschefen är mycket upprörd, men har valt en något annorlunda väg för att kanalisera sin ilska. Hon har under hela dagen suttit upptagen med att rita motivet ett protestklistermärke företställande Vägverkets generaldirektör, Ingemar Skogö, som inom kort kommer att kunna beställas från syrrans grannes webb-butik.

Övriga redaktionsmedlemmar har hittills klarat sig från raseriutbrott, men många är skärrade över situationen och vi lovar att återkomma med fler artiklar så snart alla lugnat sig något.

Toyota drar ifrån – med bara tre växlar

MILJÖ Först var de först med att sälja hybridbilar. Nu tar de nästa steg. Idag presenterad Toyota en helt ny växellåda – med bara tre växlar.

– Eco-driving sprider sig som en farsot över världen. Detta är vårt svar på trenden, säger bolagets sverigechef, Eskil Hansson.

Den nya metoden för bilkörning handlar mycket om att skippa växlar. Detta har Toyota nu tagit fasta på. Deras nya växellåda innebär inte bara en besparing för miljön utan även att konstruktionen blivit enklare, eftersom antalet växlar minskat med 40 procent.

– Ettan, trean och femman är de växlar folk verkar ha någon användning för numer. Därför har vi bestämt oss för att skippa tvåan och fyran. De verkar mest vara i vägen, säger Eskil Hansson.

Konkurrenterna har under dagen varit försiktigt avvaktande till beskedet och inte velat ge några kommentarer. En anonym växellådskonstruktör hos en större amerikansk biltillverkare kallar initiativet ”mycket djärvt” och antyder att de själva arbetat med en ny växellåda, men att arbetet kört fast på grund av oenigheter.

– Det är mycket politik i det här. Fyran verkar alla vara ense om att vi skall göra oss av med, men sedan är det hård strid om det är tvåan eller trean som ryker. Kanske blir vi tvungna att behålla bägge, säger hon.

Vägverkets generaldirektör, Ingemar Skogö har inte varit tillgänglig för en kommentar men låter via sin pressekreterare meddela att verket arbetar intensivt med ett förslag gällande fri sprit och bredare trottoarer som en åtgärd för att ytterligare minska framkomligheten i trafiken.

Varför gubbar kör som de kör

De flesta har väl samma uppfattning om hur gubbar kör. Långsamt, eventuellt vingligt och på gränsen till vårdslöst ibland, men framför allt mycket långsamt.

Det är ett faktum. Gubbar kör långsamt. Men varför kör de då så långsamt?

Prova själv får du se! Testa att köra, sittande så nära ratten du kan. Jag lovar att när du sitter framåtböjd, hukande och med ratten en decimeter från ansiktet så kommer du också att köra långsamt. Varför? Därför att du inte ser något.

Det här är kanske ingen anledning att inte sluta häckla gubbar för att de kör långsamt men om vi vill bli av med problemet kanske vi skulle hjälpa dem att ställa in stolen istället. Eller skicka dem till gymmet så de kan skaffa sig en vettig hållning.

Obligatorisk gymträning för gubbar. Där har vi lösningen på problemet.

Att vara syrrans granne: Förlåt!

Min knife messade mig förut. Hon hade kört fel med släp och hamnat på en alldeles för trång vändplats. Det hela verkade lite jobbigt fakiskt.

Jag svarade med vad man nog får kalla spydighet. Jag vet inte varför jag gjorde så, det bara flög ur mig och sedan tryckte jag på Skicka.

Jag ångrar mig nu. Man skall ta hand om sina nära och kära och visa dem kärlek och hjälpsamhet i besvärliga situationer men jag bara bufflar på. Onödigt och väldigt, väldigt dumt. Elakt!

Jag ber om ursäkt! Jag hoppas du förlåter mig!

Ett grönt monster

redaktionsbil 1

Äntligen är nya redaktionsbilen här! Imorse klockan åtta levererades den med buller och bång till redaktionens parkering.

redaktionsbil 2

Den är stor och grön. Den har stöttor och en rejäl lyftarm som når långt upp i skyn. Den fullständigt skriker: ”We brake for nobody!”

Kanske att den kan tyckas opraktisk, men några parkeringsproblem lär vi inte drabbas av. Når såg du senast någon bötfälla en mobilkran?

Men kan ni sluta åka runt i era bilar hela tiden?

Det här duger inte! Ni måste sluta åka runt i era bilar hela tiden. Just nu är det alldeles för mycket trafik och situationen är helt enkelt ohållbar. Insatsen som behövs från var och en är minimal men det krävs att alla ställer upp och samarbetar, annars händer det inget.

Om alla från och med imorgon tar och ställer in en eller två bilresor i veckan borde problemet vara borta. Tänk gärna efter om det är några fler resor du kan hoppa över för det är inte självklart att alla kan dra ned lika enkelt som du. För en del kommer det att vara väldigt svårt att sluta och vissa kanske till och med kommer att öka sitt bilåkande.

Om vi inte har fått ordning på det här, säg på onsdag i nästa vecka kommer jag att tvingas ta till tvångsåtgärder som till exempel trängselskatter eller svåra smädelser mot de av er som inte ställer upp. I riktigt allvarliga fall kommer jag att överväga att komma förbi och kittla de som inte kan låta bilnycklarna ligga.

Visa nu att ni är vuxna människor och ta lite ansvar allihop, så blir allting mycket trevligare.

Naturen i uppror – Sten bötfälld för felparkering

Sten med p-bot

En sten som länge upptagit plats på Älghagsgatan i Göteborg bötfälldes idag för felparkering

– Det stämmer att vi har utfärdat en parkeringsbot för en sten. Den har legat där väldigt länge och brutit mot sjudagarsregeln. Dessutom saknar den boendekort. Trots flera påpekanden har den inte rört sig ur fläcken, säger Lisa Bångstyrigh vid Trafikkontoret.

Naturen var under eftermiddagen i uppror över hela Masthugget.

– Vi kommer givetvis att bestrida boten med alla medel. Det börjar med en sten. Sen bötfäller de väl ett träd. Därefter en gräsmatta och till slut blir hela naturen förbjuden, säger en företrädare upprört.

Enligt kriminalinspektör Börje Sävgård vid Polisen i Göteborg är det dock inte bara felparkering stenen gjort sig skyldig till.

– Stenen står inte på gatan, vilket är brukligt, utan befinner sig cirka en meter in på en gräsmatta. Det gör att den förutom felparkering har gjort sig skyldig till brott mot terrängkörningslagen. På något sätt måste den ju ha tagit sig dit, säger han.

Fallet är nu lämnat till åklagare för vidare utredning. Huruvida det blir något åtal eller ej vet vi tidigast om två veckor.

Naturen är i vilket fall som helst inte längre sig lik efter dagens händelser. Hur den kommer att påverkas på sikt är det ingen som vågar uttala sig om i dagsläget. Stenen själv tiger som muren och har inte kommenterat det inträffade.