Gammelmedier skitviktiga, säger Schulman

Bloggar är onödiga och saknar betydelse för att sätta agendan i samhällsdebatten. Det skriver statsvetaren och medieforskaren Alex Schulman i Dagens Nyheter idag.

Med hjälp av siffror från bloggportalen.se och SOM-institutet vid Göteborgs Universitet visar han hur svenska folket inte alls tycker att fildelning och FRA-frågan, som många bloggare skriver om, är intressanta.

Svenska folket läser inte ens bloggar. Bara fem procent av befolkningen uppger att de läser bloggar varje dag. Trots detta, tycker Alex Schulman, kryper de skitviktiga papperstidningarna för bloggosfären, när de egentligen borde bestämma och sätta dagordningen för vad som ska diskuteras i Sverige.

Dessutom visar Alex Schulman att det minsann inte alls är den politiska och intellektuella eliten – män i hans egen ålder – som bloggar. Istället är det, chockerande nog, unga kvinnor som står bakom majoriteten av bloggarna. Dessa kvinnor skriver också om mode och andra frågor som enligt Alex Schulmans forskning är helt ointressanta för den absoluta majoriteten av svenska folket.

Nej, slår Alex Schulman fast, det är dags för gammelmedierna att sluta huka sig för bloggarna och köra ut dem ur samhällsdebattens finrum. Gammelmedierna måste inse sin enorma betydelse och sluta skriva om politik, mode och andra frågor som är helt ointressanta för den absoluta majoriteten av svenska folket. Det kan de onödiga bloggarna få ägna sig åt.

Gammelmedierna måste släppa fram fler debattörer som Alex Schulman, som kan förklara för pöbeln att den svenska bloggosfären både är rakt igenom ointressant och fullständigt betydelselös.

EU-parlamentariker förorenar cyberrymden

EU-parlamentarikern Marianne Mikko tycker att bloggar “förorenar cyberrymden” och har därför skrivit en rapport där hon bland annat föreslår att alla bloggare skall registreras av staten och tvingas uppge sina motiv till att blogga.

Vad som skall hända med de bloggare som har grumliga motiv, eller de som helt enkelt saknar motiv och bloggar på pin kiv är höljt i dunkel, men här på redaktionen har under dagen hörts ett oroligt mummel från medarbetare som plötsligt upptäckt att de inte riktigt vet vad vi håller på med egentligen.

Marianne Mikko tycker också att bloggare bedriver “orättvis konkurrens mot professionella mediearbetare” och tycker därför att sajter som publicerar material från privatpersoner skall tvingas betala för det. Detta är helt i linje med förslaget på bloggläsningsavgift som tidigare presenterats.

Vad som skall göras för att stävja Marianne Mikkos förorening av cyberrymden och vem som skall betala för kalaset är inte klarlagt i nuläget. Uppgifter syrrans granne tagit del av tyder dock på att ett medborgarförslag är under uppsegling som skulle innebära att EU-parlamentariker helt enkelt får betala i proportion till hur mycket lagringsyta deras mer eller mindre ogenomtänkta förslag och utspel konsumerar för Europas bloggare.

Bättre betalt hos Metro, men hur blir det med trafiken?

Tre öre per sidvisning, som metrobloggen.se erbjuder, kan verka lockande. Men det blir inga pengar innan du kommit upp i 5 000 sidvisningar på en månad. 167 sidvisningar per dag skall du dra ihop. Varje dag. I en månad. Som lön för mödan får du 150 kronor före skatt. För detta tar sig Metro rättigheten att publicera din text fritt, var helst de behagar, utan vidare ersättning. Låter det fortfarande lockande?

En glamourprincessas dagbok, Konsumbloggen och Englas showroom. Det är tre bloggar som tagit sitt pick och pack och flyttat in hos metrobloggen.se, mot löfte om betalning. Men hur mycket pengar rör det sig om egentligen? Syrrans granne har jämfört med sina inkomster från Google Adsense.

Sedan november förra året har syrransgranne.se haft 32 000 sidvisningar enligt Google Adsense. Dessa har resulterat i omkring 300 klick och inkomster på 530 kronor med dagens dollarkurs. Det är ju pengar förstås men ingenting att direkt hurra över. Det täcker bloggens direkta kostnader men det är knappast något som verksamheten står och faller med.

Vi räknar på Metros erbjudande istället. 32 000 sidvisningar à 3 öre ger 960 kronor. Det är ganska mycket mer. 80 procent mer, för att vara exakt. Knappast något att gå i taket för. Om bloggen hade 32 000 sidvisningar per dag kanske. Men det är ju lite kvar. Och med så många sidvisningar kanske det finns fler intressenter med större plånbok.

Och vad händer egentligen med det egna varumärket? Plötsligt är det inte du själv utan Metro som bestämmer. Tji egen domän, tji kontroll över utseende och funktioner, och tji bestämma själv över annonser. Och hur bra är Metro på att driva trafik?

Osäkerhetsfaktorerna är många. Svaren lär väl komma på sikt, men redan nu kan man ju fråga sig till vem Metro egentligen riktar sig. Den som driver en dussinblogg som den här har mycket att riskera och lite att hämta och den som har bra besökarantal borde rimligen kunna hitta något bättre sätt att tjäna pengar.

De enda som verkligen tjänar något på det här är antagligen Metro själva.

Läs mer hos idg och svd.

intressant.se