Iskalla nyheter från Volvo

Volvo Glassvagnar – Det är namnet på senaste tillskottet i Volvokoncernen, enligt ett pressmeddelande under förmiddagen. Satsningen är enligt koncernchef Leif Johansson ännu ett steg för att stärka Volvos position som leverantör av kommersiella fordon.

– Idag får du som glassbilsspekulant först köpa ett lastbilschassi och beställa frysskåpet separat. Därefter måste du hitta någon som kan montera grejerna. Vi vill ändra på det genom att leverera en helhetslösning.

Volvokoncernen blir först i världen med att kunna leverera tunga glassbilar, över 3,5 ton, men branschbedömare säger att konkurrenterna inte är långt efter.

– Vi vet att både Mercedes och Scania har långt framskridna planer på att börja med något liknande. Det är klart att Volvo har fördel av att vara tidigt ute, men konkurrensen är stenhård i fordonsbranschen, säger en fordonsexpert syrrans granne talat med.

Chef för det nya bolaget blir doldisen Ernst Gunnar Glassbåth, som rekryterats från Diplom-is.

– Det här skall bli kul! Alla gillar ju glass i stora lass och nu snackar vi långtradare på 60 ton. Det blir glass i jävligt stora lass, säger han.

Sveriges konsumenter rasar mot gay-glass

GB GirlieDen är rosa, den smakar hallon och den har fått den ultrakonservativa organisationen Sveriges konsumenter att gå i taket. Vi pratar naturligtvis om GB:s nya gay-satsning, Girlie.

Den stjärnformade, rosa glassen vars pinne är fylld med glittersmink får en del att associera till gay-kultur. Andra drömmer sig tillbaka till 70-talet. Jan Bertoft på Sveriges konsumenter tar till med storsläggan och uppfinner nyordet “könsschablonisering”.

På vilket sätt en stjärnformad hallonglass skulle vara så skadlig för konsumenterna att det motiverar sådana utfall framgår inte, men vad skall man egentligen vänta sig i ett land där det finns folk som på fullt allvar tror att en glass kan vara rasistisk, vilket drabbade glassen Nogger Black för ett par år sedan.

Syrrans granne ber att få gratulera GB till den utmärkta reklamkuppen och ser fram emot att få provsmaka denna fruktansvärda produkt som enligt Jan Bertoft skall förstärka mina fördomar om vad det innebär att vara pojke och flicka.

Glittersminket funderar jag på att donera till Sveriges konsumenters generalsekreterare. Han kan behöva det till sina övningar i att inte ta sig själv på så stort allvar.