Tre – och andra kriminella företag

Ett företag som säljer en vara till en konsument är ansvarig för att åtgärda alla fel som uppstår inom sex månader, som konsumenten inte själv orsakat. Det framgår tydligt av konsumenttjänstlagen.

Om jag till exempel köper en iPhone av mobiloperatören Tre och luckan för SIM-kortet går sönder efter en månad, på grund av dålig kvalitet, så är Tre ansvariga för att åtgärda detta fel.

I teorin är det så, i alla fall. I verkligheten går det till på ett annat sätt och om de fall där säljaren verkligen tar sitt ansvar är snarare undantag än regel.

Säg till exempel att jag köper en Norrøna-jacka på Stadium XXL här i Göteborg. Säg att jag efter ett par månader upptäcker att det är ett fel på jackan. Norrøna-trycket på ärmen är dubbelt. Det är ett solklart fel som Stadium naturligtvis ska åtgärda.

Men när jag kommer till butiken för att göra min reklamation står det plötsligt klart att de inte alls tänker ta något ansvar för den felaktiga jackan. Den ska istället skickas iväg till leverantören, som sedan får bestämma om det uppenbara felet är ett fel eller ej.

Det är naturligtvis bra för butiken om deras leverantör i sin tur godtar reklamationen, men enligt svensk lag är det helt irrelevant. Ett fel som ska åtgärdas enligt konsumenttjänstlagen ska åtgärdas på säljarens bekostnad, alldeles oavsett om de sedan får ersättning och alldeles oavsett om jag själv orsakat andra skador på min vara.

Om jag har gjort en reva i min Norrøna-jacka ska feltrycket åtgärdas ändå, genom reparation eller byte till en ny vara. Om jag har har gjort ett jack i displayen på min iPhone ska den trasiga luckan till SIM-kortet åtgärdas i alla fall, genom reparation eller byte till en ny vara. Det spelar ingen roll om leverantören i sin tur vill ta något ansvar för felet. Säljaren är ansvarig i alla fall.

Om Tre eller Stadium skulle bryta mot lagen genom att  sluta betala in moms till Skatteverket skulle de väldigt snabbt få besök av kronofogden, men när ett företag bryter mot konsumentköplagen händer ingenting. Den är nämligen helt tandlös.

Det enda sättet att hävda sin rätt är att stämma säljaren i domstol och det är i allmänhet inget alternativ. Att lägga flera hundra tusen kronor på en reklamation av en vara som kostar en bråkdel av detta är ingen bra idé, oavsett hur uppenbart rätt du har.

Därför kan företagen fortsätta komma undan med att skylla på någon annan istället för att följa lagen.

Apple byter namn

Apple byter namn - till ÄppelApple har erövrat världen med sina väldesignade datorer, musikspelare och mobiltelefoner.

Nu tar företaget nästa steg mot global dominans med produkter som ska anpassas för varje lokal marknad. Redan på måndag börjar förändringen med att företaget byter namn. I Sverige kommer Apple i framtiden att heta Äppel.

Men namnbytet är bara början. Under våren inleds arbetet med att förändra produktportföljen och redan i april väntas de första lokala produkterna nå ut i butikerna.

Till exempel väntas den bärbara datorn Mac Book byta namn till Mack-bok. I samband med detta får den en ny design med ett hölje bakat av deg och ett tangentbord med knappar i ost. Som tillbehör kommer även en display i äkta smör att erbjudas.

Mobiltelefonen iPhone byter namn till ajFan. Den kommer också att få ett nytt gränssnitt som lurar användaren att ständigt begå misstag. Äpple lugnar dock alla ajFan-spekulanter med att detta kommer att kompenseras av en rejäl ångerknapp som får en framträdande plats.

Även musikspelaren iPod lokalanpassas. Äpple har bestämt sig för att behålla namnet men anpassa uttalet till svensk standard. iPod ska hädanefter uttalas [i’po:d].

Mc Donald’s lanserar bärbar dator

Big Mac Mc Donald’s, kända över hela världen för sina hamburgare, kom under torsdagskvällen med en sensationell nyhet.

Enligt ett pressmeddelande som skickades ut från företagets huvudkontor klockan 21:30 kommer företaget inom kort att börja sälja datorer.

Den första modellen blir en bärbar dator i rött, med företagets logotyp, som kommer att säljas under namnet Mc Book. Datorn är tänkt att finnas ute till försäljning lagom till julhandeln, i början av november. Därefter följer fler produkter under 2008. I början av året lanseras en mp3-spelare, Mc Pod. Senare kommer även mobiltelefonen Mc Phone.

Det slutar dock inte där. Enligt uppgifter syrrans granne tagit del av under kvällen planerar Mc Donald’s även att inom kort börja sälja hushållsmaskiner. En smörgåsgrill med arbetsnamnet Mc A sägs redan finnas som prototyp.

Apple iPhone – Snygg telefon med gammal teknik

iPhone - Snygg design men gammal teknik

Nu har Apple presenterat telefonen som det gått rykten om så länge. Visst ser den snygg ut, men vad är egentligen grejen?

Jag vet att teknik inte är det som i slutändan avgör om en produkt säljer eller inte, men jag undrar ändå varför Apple väljer att lansera en 2G-telefon med kamera på bara 2 megapixel. Jag tycker det känns gammalt. Å andra sidan lär det ta en stund innan vi verkligen får se några telefoner och tills dess kan mycket ha hänt med produkten

Religiösa Apple-fanatiker kommer förstås att stå i kö när den lanseras men den avgörande frågar är förstås om iPhone funkar bättre som telefon, SMS-terminal och mediaspelare än konkurrenterna. Om den sedan saknar en och annan funktion eller till och med ligger ett par teknikgenerationer efter kan visa sig vara av mindre betydelse.

Frågan är också vad produkten skall heta. Namnet iPhone verkar det finnas minst fyra företag som slåss om.