Plågsamma ketchupexperiment

Titta på bilden.

Känns det jobbigt?

I så fall är du en ketchupnörd och det vet jag inte om det är något att skryta med.

Visst! Det är skillnad på ketchup och ketchup. Det finns riktigt sunkig lågprisketchup som knappt innehåller tomater. Det finns även aspartamketchup, för den som föredrar ett nervgift som smakar nästan, men inte helt olikt socker, framför den äkta varan.

Men alltså, det här märkestönteriet med det ena märket som skall vara finare än det andra. Vad är det för jävla skit?

Heinz: Jag är straight!

Ketchuptillverkaren Heinz har kommit med ett chockerande tillkännagivande. Det var under en galamiddag tidigare i veckan som det uråldriga livsmedelsföretaget plötsligt reste sig upp och avslöjade sin sexuella läggning.

– Det är inte kul att spela. Jag har länge gått runt med en klump i magen över min livslögn. Nu känns det bättre, säger ketchuptillverkaren till syrrans granne ikväll.

Efter händelsen hånas nu Heinz i gaykretsar. Många använder ord som “förrädare” och pratar om att bojkotta företagets produkter.

– Det säger jag dig, att det blir ingen ketchup när jag och min pojkvän skall leka korvgubbe i fortsättningen, säger Harry Svensson från Hedemora.

Ketchup på distans ingen höjdare

Företaget Hemketchup har problem. Löften om snabba leveranser och låga priser har lockat många kunder, men företaget lovar runt och håller tunt. Flera kunder som vi talat med berättar om sena leveranser, konstiga pristillägg och rena felleveranser.

Hemketchup lanserade sin nätbutik i maj i år och talade om en revolution. Webbplatsen skulle bli en ”helt unik e-handelsplats för tomatbaserade produkter.” I nätbutiken fanns redan från starten ketchup och andra såser från 48 olika tillverkare till mycket låga priser och med löfte om leverans inom två timmar.

Men löftena visade sig i många fall bara bestå av luft. I en rundringning syrrans granne gjort berättar flera kunder att de fått sina leveranser flera timmar för sent, långt efter att grillglöden falnat och korven blivit uppäten. Många säger också att de vid leverans avkrävts ett högre pris än det utlovade. Företaget har i flera fall krävt pristillägg för fluktuationer på spotmarknaden för tomatprodukter.

Några kunder berättar om felleveranser som ibland fått katastrofala följder. Nils Jansson i Skövde hade beställt 2 kg Felix tomatketchup till en rejäl laddning köttfärssås men fick istället en leverans av Felix Extra Hot Ketchup From Hell. När misstaget väl uppdagades stod maten redan på bordet.

– Jag hade bjudit in ett tjugotal gäster på middag. Det blev ett riktigt fiasko. Maten blev alldeles för stark och gick inte att äta. Jag blev tvungen att bjuda på hämtpizza och det kostade flera hundra kronor extra, säger han.

Hemketchups vd, Jan Fagrell, säger att företaget haft en enorm anstormning av kunder och medger att leveranser i några fall blivit försenade eller felaktiga. Men han tillägger att kunden också har ett ansvar.

– Det är viktigt att kontrollera att man får rätt sås. Det är människor som sköter leveranserna och de gör tyvärr fel ibland, säger han.

Några pristillägg säger han sig inte känna till. När vi tar upp exemplet med tillägg för fluktuationer på tomatmarknaden ställer han sig mycket frågande.

– Det där låter väldigt konstigt. Jag måste kolla upp det där och ber att få återkomma, säger Jan Fagrell.