Varför har bilar ratt?

Bilar har fortfarande ratt. Frågan är bara varför.

Det är morgon. Jag sitter i bilen och ska köra till jobbet. Jag bor i stan. Måste köra ut ur stan eftersom kontoret ligger i en betongöken.

Fast jag glömde någonting hemma, så jag får köra tillbaka. Det är bara ett par hundra meter vi pratar om men medan jag kör de där få metrarna slår det mig plötsligt.

Bilar har fortfarande ratt.

En ratt har de, som man styr med. En ratt som ska vridas än hit, än dit.

Det går ju bra på motorvägen, när man mest kör rakt fram och bara i undantagsfall behöver vrida ratten bara lite. Men i stan? Värdelöst!

Varför kör vi fortfarande omkring i bilar som styrs med ratt? Har vi verkligen inte lyckats uppfinna något som gör att man slipper detta ständiga jävla rattande?

Ibland tappar jag tron på mänskligheten.

Hur cyklar man från båda håll?

Cyklar från båda håll

Vadå cyklar från båda håll? Vem är det som cyklar från båda håll? Det är ju inte mannen på skylten i alla fall.

Jag visste inte ens att man kunde cykla från båda håll. Cykla från två håll samtidigt, hur går det till???

Sen undrar jag, finns det verkligen bara två håll att cykla från? Vem är det som cyklar då egentligen? Linus på linjen?

Han lär ju köra sönder cykeln på tio sekunder, i synnerhet om han försöker cykla från båda håll på den.

Kungsgaraget blir hästgarage

Motortrafik förbjuden - Gäller ej fordon med tillstånd, eller hästarKungsgaraget blir stall. Just nu pågår förberedelserna för fullt inför premiären på söndag, då de första hästarna ska tas emot.

Än så länge återstår mycket arbete. Bland annat måste skyltningen anpassas till att gälla även köttfordon.

Igår kväll när syrrans granne var på plats hade den första hötransporten just dumpats utanför entrén.

För din egen säkerhet, cykla på gatan

Att bilar står parkerade på cykelbanor är av någon anledning inte speciellt ovanligt, men igår tror jag att jag bevittnade något slags rekord utanför Filmstaden Bergakungen i Göteborg.

Inte bara en…

…utan faktiskt tre bilar stod parkerade på cykelbanan. Den tredje hann smita ur bild, men du får skämmas ändå.

Är det någon som fortfarande undrar varför jag skyr cykelbanor som pesten?

För din egen säkerhet, ta bilen!

Föreställ dig att du kör bil och kommer till ett vägarbete där det står på en skylt att du ska kliva ur bilen och knuffa den förbi vägarbetet. Går det bra?

Nej, naturligtvis går det inte att föreställa sig ett vägarbete där man inte sett till att det går att köra förbi. Om du kör bil alltså. Om du cyklar är det däremot vardagsmat, åtminstone i Göteborg.

Cykeln är nämligen, till skillnad från bilen, inget riktigt transportmedel som används av människor som är på väg någonstans och har tider att passa. Cyklar gör man för att det är lite gulligt och småstadspittoreskt. Den som cyklar har tid att kliva av och gå istället.

Åka bil har även en rad andra fördelar:

  • Du sitter i en stålbur, relativt skyddad från övriga trafikanter
  • Du slipper dela körbanan med fotgängare, barnvagnar och rullskidåkare
  • Det är större chans att fotgängare ser sig för innan de kliver ut i din väg
  • Du kommer fortare fram till ditt mål
  • Du måste inte duscha när du kommit fram.

Dagens ord: bältesfläsk

Bältesfläsket är det där fettet som kanske inte märks så mycket när du står upp, men som gör sig desto mer påmint när du sitter i bilen. Det leter sig ut mellan byxorna och din t-shirt och hamnar i kläm under bältet, som ligger och skaver med sin kant mot huden.

Du kan välja mellan att vaddera bältet, strunta i det helt eller helt enkelt banta. Några andra alternativ finns inte. Åtminstone inga som fungerar och som du kan tänka dig att leva med.

Stor upprördhet efter borttagen bro

Förvirringen var stor bland Göteborgs bilister under fredagsmorgonen. Många var upprörda, på gränsen till vansinniga. Vägverkets personal hade på eget bevåg beslutat att ta bort Älvsborgsbron.

– Det var ett jävla liv om det årliga underhållsarbetet innan vi satte igång och sedan blev det inte så jävla farligt i alla fall, så jag gjorde bedömningen att vi lika gärna kunde frakta bort bron för reparation på verkstad istället, säger Vägverkets platschef Nils Bernhardsson till syrrans granne.

Reaktionerna lät dock inte vänta på sig. Tusentals arga bilister ringde fullständigt ned Vägverkets växel och milslånga bilköer lamslog under morgonen och tidiga förmiddagen Göteborg.

Vid elvatiden på förmiddagen hade de ansvariga till slut insett allvaret i situationen och återställt bron.

Vi ber om ursäkt! Den heter ”Mjölkbron”

Tidigare ikväll rapporterade vi om trafikproblemen i Göteborg, med anledning av underhållsarbeten på en bro. Vi råkade då nämna bron vid dess officiella namn, vilket var mycket olyckligt då bron nu känner sig utpekad, vilket påpekats av en av våra flitiga läsare.

Vi ber om ursäkt för detta! Bron ifråga heter Mjölkbron och ingenting annat.

Trafikkaos i Göteborg – redaktionen rasar

Sedan ett par veckor råder konstant trafikkaos i Göteborg. Älvsborgsbron – en viktig pulsåder i stadens trafiksystem – har på grund av underhållsarbeten reducerad kapacitet och trafiken i stora delar av Göteborg står därför stilla stora delar av morgon och eftermiddag.

Imorse fick till exempel delar av redaktionen uppleva ytterst långsamtgående trafik under hela fem minuter på väg fram till bron. En bilresa som under normala omständigheter är avklarad på en kvart tog nu hela tjugo minuter.

Följderna blev allvarliga. Chefredaktören var i förmiddags i upplösningstillstånd. Sedan han lugnat sig något har han nu lyckats författa ett argt brev till Vägverket, där han kräver den ansvariges huvud på ett fat.

Även nyhetschefen är mycket upprörd, men har valt en något annorlunda väg för att kanalisera sin ilska. Hon har under hela dagen suttit upptagen med att rita motivet ett protestklistermärke företställande Vägverkets generaldirektör, Ingemar Skogö, som inom kort kommer att kunna beställas från syrrans grannes webb-butik.

Övriga redaktionsmedlemmar har hittills klarat sig från raseriutbrott, men många är skärrade över situationen och vi lovar att återkomma med fler artiklar så snart alla lugnat sig något.

Syrrans granne granskar: snö

Helgen före påsk bjöd på fint väder och många tog chansen att byta till sommardäck på bilen.

Sedan hände något.

Snö

På måndag morgon var hela världen täckt av en kladdig, hal, vit substans och sommardäcken uppvisade ungefär samma friktionsegenskaper som en blöt isbit på en glasskiva.

Många ställde sig frågande till detta. En del fullständigt vägrade acceptera situationen. De flesta hoppades att det snabbt skulle gå över, så att de helt skulle kunna glömma bort hela den pinsamma historien.

Tyvärr blev det inte så. Snön låg kvar. Det kom till och med mer snö. En vecka efter att det hade börjat fullständigt vräkte det ned igen.

Eftersom det nu ser ut som om snön blir kvar får vi helt enkelt lära oss leva med den. För att underlätta för alla presenterar vi därför en snabbguide…

Allt du behöver veta om snö

Vad är snö?

Snö består av vatten, luft och kyla. Den uppstår spontant när dessa tre beståndsdelar blandas och är egentligen en sorts extra dålig is.

Snö förekommer naturligt i Norrland, det vill säga norr om Gävle. Ibland blir naturen förvirrad och släpper snö även söder om Gävle och ibland, i stora mängder, i själva Gävle.

I Göteborg förekommer en speciell sorts snö, som kallas slask. Slask är en hybridform som i färg och väta påminner om vatten, men som ändå förmår lägga sig i tjocka täcken eller drivor på marken, precis som snö. När kvällen kommer fryser slasket och bildar isbark som är glashal och ligger kvar på marken i flera veckor.

Snö förekommer knappast alls i Skåne. Möjligen vid enstaka tillfällen och då i form av regn.

Vilka egenskaper har snö?

Snö är vit, blöt och ganska kall. Under vissa omständigheter bildas så kallad kramsnö, som kan kramas till hårda bollar, så kallade isbollar. Dessa kan användas för att krossa fönsterrutor och hota pensionärer eller små barn på busshållplatser.

Under andra omständigheter bildas lätt så kallad flygsnö. Den kan främst användas av naturen själv för att göra det obehagligt för dig, till exempel genom att snön med vindens hjälp blåser innanför din krage.

Vilka effekter har snö?

Snö har mängder av observerade effekter. Barn som exponeras för snö tenderar att bli mycket energiska, närmast euforiska av lycka. Vuxna människor har i allmänhet en något mer avvaktande attityd, om de inte är berusade, då de istället uppvisar liknande beteende som barn.

Snö inverkar mycket negativt på trafiken. Bilister som utsätts för snö tappar plötsligt körförmågan. Bussar som får snö på taket slutar helt fungera i uppförsbackar och lastbilar drabbas extra hårt genom att bli stående i bredd på viktiga trafikleder. Detta orsakar i sin tur trafikstockningar, vilket drabbar resten av trafiken hårt.

Snö orsakar också överbeläggning på landets vårdinrättningar. Exakt hur detta går till är inte klarlagt i nuläget men sambandet är mycket tydligt. Eventuellt, tror forskarna, förhåller det sig så att det är överbelagda vårdinrättningar som orsakar snö.

Hur blir man av med skiten?

Snö försvinner naturligt genom varmt väder, hällregn eller vind. Snö kan också avlägsnas manuellt genom så kallad snöskottning men kan endast förflyttas på detta sätt, ej permanent förstöras. Snöskottning är en vanlig orsak till benbrott, ryggskott och hjärtinfarkter och hjälper därigenom det naturliga urvalet.

Snö kan också bekämpas med hjälp av salt. Snön övergår då från att vara en vit, kladdig, hal substans till att bli en brunsvart och ännu kladdigare substans, även känd som modd. Modd är en vanlig vägbeläggning i södra Sverige under vinterhalvåret och bidrar till att främja rost, förstörda skor och tillverkare av bilschampo.