Konsten att pissa på sina kunder utan att märka det

Fasten Seat Belt

Du kliver in i din nya Volvo S60, slänger upp väskan på sätet bredvid dig, startar motorn och kör iväg.

Sedan börjar terrorn.

Ljus- och ljudsignaler som ökar i intensitet för att få dig att spänna fast säkerhetsbältet.

Nu är du ju svensk har säkert tagit på dig bältet redan från början. Du tror kanske att det hjälper dig. Du tror att du skall slippa undan.

Men det är fel. Det finns ett passagerarsäte. I passagerarsätet finns en sensor. Den skall känna av om någon sitter där och se till att ljud- och ljusterrorn fortsätter tills det bältet också är knäppt.

Du har din väska på sätet. I väskan har du din dator och lite annat krafs. Väskan väger säkert fem kg. Det borde gå bra. Väldigt få personer väger under fem kg. Men det går inte alls bra. Det går åt helvete.

Först plingar det. Ett artificiellt plingande, som blir intensivare ju fortare du kör. Tills du kommer upp i 50 km/t. Då börjar det tuta istället. Högt och ljudligt tutar det. Du kan slå på stereon, men du får dra på rätt högt ljud för att överrösta eländet.

Ljudet slutar inte. Det finns ingen knapp för att stänga av det; ingen meny du kan gå in i för att bli av med eländet. Det enda du kan göra är att låta bli att ställa väskan på sätet, knäppa bältet eller möjligen klippa av eller kortsluta några kablar.

Det verkar vara oundvikligt för stora företag. Förr eller senare blir de så stora att deras produktutveckling havererar och därefter blir produkterna bara sämre och sämre. Tvångsmässigt

Det börjar alltid likadant. Det är någon liten förbättring som skall göras. Ett gränssnitt som skall putsas; några finesser som skall läggas till. Bara fixa några grejer till. Sen är produkten perfekt.

Plötsligt har man kissat i byxorna. Det är varmt och skönt, men efter en stund börjar det istället bli kallt och jobbigt. Dessutom luktar det illa. Och det finns inget nytt klädbyte i närheten. Den där idén som var så bra alldeles nyss har plötsligt blivit så dålig att det verkar omöjligt att någonsin reparera skadan.

Det är som ett barn i trotsåldern och en stor röd knapp som man absolut inte får trycka på. Givetvis händer just det. Det är så Universum kommer att ta sitt slut; genom att någon tänker tanken ”Jag undrar vad som händer om jag trycker på den här knappen” och sedan gör precis det. Frågan är inte om, utan när.

Syrrans granne spanar in: lastbilar

Lastbilar kallas en sorts järnbaserade transportvagnar som förekommer naturligt ute i trafiken. De används i huvudsak för att transportera varor mellan olika lager och ägnar sig i allmänhet åt att väsnas, släppa ut svart rök och vara ivägen för stressade, slipsförsedda tjänstebilsförare.

Lastbilar återfinns vanligen i nedförsbackar, klistrade mot bakrutan på personbilar, eller som en sorts rullande trafikhinder på E6:an, på väg uppför Hallandsåsen. De förekommer också fritt rullande på plan mark, vanligen organiserade i ändlösa kolonner.

Lastbilar lever i symbios med lastbilschaufförer, en typ av kepsförsedd, kolbaserad organism, till större delen bestående av fett.

Lastbilschaufförer tillhör familjen yrkesförare. Yrkesförare är en, vanligtvis helgonförklarad, grupp fordonsförare som huvudsakligen ägnar sig åt fortkörning, felparkering och andra trafikförseelser. Ibland förkommer yrkesförare i televisionsprogram, där de ägnar sig åt att ondgöra sig över andra förares dåliga uppträdande i trafiken.

Med jämna mellanrum går lastbilar sönder och måste lämnas in på serviceinrättningar, så kallade verkstäder. Där ägnar sig personalen mestadels åt att snusa, läsa porrtidningar och göra tillfälliga reparationer med silvertejp. Efter avslutad reparation lämnas lastbilen tillbaka till ägaren, tillsammas med en skyhög faktura som måste betalas innan lastbilen återigen rasar ihop ute på vägen.

Lastbilar framställs i för ändamålet anpassade fabriker, av en speciell typ av arbetare, så kallade bilbyggare. I synnerhet amerikanska bilbyggare har en stor förkärlek för att arbetsvägra, eller strejka som det också kallas.

Mycket lite är känt när det gäller lastbilschaufförers ursprung. Många forskare misstänker att de uppstår spontant genom celldelning. Det är ytterst osannolikt att lastbilschaufförer kan föröka sig sexuellt då deras enorma fettlager avsevärt torde försvåra reproduktion. Lastbilschaufförer saknar naturliga fiender men avlider ofta i ganska låg ålder på grund av sitt olämpliga födointag.

Lastbilarnas huvudsakliga fiender är syre, som förekommer naturligt i luften. Tillsammans med syret bildar järnet i lastbilen en porös, brunaktig substans, känd som rost. När tillräckligt stor del av lastbilens järn omvandlas på detta sätt betraktas lastbilen som slut och lämnas till skroten, en modern efterföljare till äldre tiders ättestupa.

Precis som övriga livsformer ingår lastbilar i jordens kretslopp. Förutom järnoxid lämnar uttjänta lastbilar efter sig plast, gummi, petroleumprodukter och andra ämnen som bryts ned i naturen inom loppet av några tusen år.

Varför gubbar kör som de kör

De flesta har väl samma uppfattning om hur gubbar kör. Långsamt, eventuellt vingligt och på gränsen till vårdslöst ibland, men framför allt mycket långsamt.

Det är ett faktum. Gubbar kör långsamt. Men varför kör de då så långsamt?

Prova själv får du se! Testa att köra, sittande så nära ratten du kan. Jag lovar att när du sitter framåtböjd, hukande och med ratten en decimeter från ansiktet så kommer du också att köra långsamt. Varför? Därför att du inte ser något.

Det här är kanske ingen anledning att inte sluta häckla gubbar för att de kör långsamt men om vi vill bli av med problemet kanske vi skulle hjälpa dem att ställa in stolen istället. Eller skicka dem till gymmet så de kan skaffa sig en vettig hållning.

Obligatorisk gymträning för gubbar. Där har vi lösningen på problemet.

Ett grönt monster

redaktionsbil 1

Äntligen är nya redaktionsbilen här! Imorse klockan åtta levererades den med buller och bång till redaktionens parkering.

redaktionsbil 2

Den är stor och grön. Den har stöttor och en rejäl lyftarm som når långt upp i skyn. Den fullständigt skriker: ”We brake for nobody!”

Kanske att den kan tyckas opraktisk, men några parkeringsproblem lär vi inte drabbas av. Når såg du senast någon bötfälla en mobilkran?

Blondinvarning över Västra Götaland

Polisen i Västra Götaland har utfärdat blondinvarning för hela länet. Varningen gäller två blondiner som lämnade Göteborg vid 10-tiden och färdas i en röd Åjdi med riktning mot Dalarana.

Blondinerna väntas under eftermiddagen dra norrut över Värmland, för att slutligen landa i Orsa city under kvällen.

Polisen bedömer inte blondinerna som farliga men avråder ändå allmänheten från att ingripa och uppmanar istället att man lämnar dem fri väg.

Upplysningar om blondinernas framfart kan lämnas till polisen i Västra Götaland på telefon 114 14, eller till närmaste polisstation.

Men kan ni sluta åka runt i era bilar hela tiden?

Det här duger inte! Ni måste sluta åka runt i era bilar hela tiden. Just nu är det alldeles för mycket trafik och situationen är helt enkelt ohållbar. Insatsen som behövs från var och en är minimal men det krävs att alla ställer upp och samarbetar, annars händer det inget.

Om alla från och med imorgon tar och ställer in en eller två bilresor i veckan borde problemet vara borta. Tänk gärna efter om det är några fler resor du kan hoppa över för det är inte självklart att alla kan dra ned lika enkelt som du. För en del kommer det att vara väldigt svårt att sluta och vissa kanske till och med kommer att öka sitt bilåkande.

Om vi inte har fått ordning på det här, säg på onsdag i nästa vecka kommer jag att tvingas ta till tvångsåtgärder som till exempel trängselskatter eller svåra smädelser mot de av er som inte ställer upp. I riktigt allvarliga fall kommer jag att överväga att komma förbi och kittla de som inte kan låta bilnycklarna ligga.

Visa nu att ni är vuxna människor och ta lite ansvar allihop, så blir allting mycket trevligare.

Syrrans granne köper the New Jersey Turnpike

New Jersey TurnpikePressmeddelande från syrrans granne
För omedelbar publicering

Syrrans granne köper the New Jersey Turnpike. Affären blev klar idag efter utdragna förhandlingar mellan syrrans granne och the New Jersey Turnpike Authority.

Genom köpet skaffar sig syrrans granne kontroll över en viktig del av vägtransportsystemet på USA:s östkust.

– Jag tror stenhårt på vägtransporter och ser det här som en mycket viktig strategisk affär, säger syrrans granne.

Förutom vägavgifter planerar syrrans granne att tjäna pengar på affären genom utbyggnad av vindkraft längs vägen.

Med anledning av affären kommer vägen inom kort att byta namn till “the syrrans granne turnpike”. I samband med detta kommer en nyinvigningsceremoni att hållas.

Förutom namnändringen planeras inga förändringar som kommer att påverka trafikanterna. Daglig skötsel och underhåll kommer även fortsättningsvis att skötas av the New Jersey Turnpike Authority genom det underhållsavtal som tecknats i samband med affären.

Om the New Jersey Turnpike:
New Jersey Turnpike går genom delstaten New Jersey i USA, från Carneys Point Township i söder till Ridgefield i norr. Motorvägen som stod klar 1952 har 27 av- och påfarter och finansieras av vägavgifter.

Om syrrans granne:
Din syrra har en granne, som bloggar.


Naturen i uppror – Sten bötfälld för felparkering

Sten med p-bot

En sten som länge upptagit plats på Älghagsgatan i Göteborg bötfälldes idag för felparkering

– Det stämmer att vi har utfärdat en parkeringsbot för en sten. Den har legat där väldigt länge och brutit mot sjudagarsregeln. Dessutom saknar den boendekort. Trots flera påpekanden har den inte rört sig ur fläcken, säger Lisa Bångstyrigh vid Trafikkontoret.

Naturen var under eftermiddagen i uppror över hela Masthugget.

– Vi kommer givetvis att bestrida boten med alla medel. Det börjar med en sten. Sen bötfäller de väl ett träd. Därefter en gräsmatta och till slut blir hela naturen förbjuden, säger en företrädare upprört.

Enligt kriminalinspektör Börje Sävgård vid Polisen i Göteborg är det dock inte bara felparkering stenen gjort sig skyldig till.

– Stenen står inte på gatan, vilket är brukligt, utan befinner sig cirka en meter in på en gräsmatta. Det gör att den förutom felparkering har gjort sig skyldig till brott mot terrängkörningslagen. På något sätt måste den ju ha tagit sig dit, säger han.

Fallet är nu lämnat till åklagare för vidare utredning. Huruvida det blir något åtal eller ej vet vi tidigast om två veckor.

Naturen är i vilket fall som helst inte längre sig lik efter dagens händelser. Hur den kommer att påverkas på sikt är det ingen som vågar uttala sig om i dagsläget. Stenen själv tiger som muren och har inte kommenterat det inträffade.