Tyskland hotas av nedläggning

Farsen kring gammelmedierna och de andra dinosaurierna inom upphovsrättsindustrin blir bara konstigare för varje dag. Enligt SvD förbereder Tysklands gammelregering ett lagförslag som ska avgiftsbelägga länkar. För att länka till en nyhetsartikel ska du alltså betala en avgift.

Jag vet knappt i vilken ända jag ska börja kommentera detta. Den här typen av förslag idéer hör liksom inte hemma i samma årtusende som internet.

Men vi kan väl säga såhär: Om vill länka till något där mina läsare ska kunna läsa mer om ett ämne och jag kan välja mellan att länka till någon som vill ha betalt för att jag ska skicka dit mina läsare och någon som inte vill ha betalt så väljer jag den som inte vill ha betalt.

På internet funkar det ju så att all information är ungefär lika lätt att komma åt. Om jag ska läsa nyheter kan jag alltså välja helt fritt vems nyheter jag ska läsa och på vilket språk. Det kostar mig inte mer att läsa nyheter som publiceras i ett annat land eller på ett annat språk.

Den dag tyska sajter kan ta betalt varandra för inkommande länkar kommer tyska sajter att sluta länka till varandra och istället länka till utländska, eventuellt tyskspråkiga, sajter. Alternativt kan de flytta sin egen verksamhet till ett land som inte tar betalt för läkning och fortsätta med sin verksamhet därifrån.

Resultatet blir alltså färre inkommande länkar till tyska nyhetssajter och därmed färre besökare och lägre inkomster. Både Tyskland och det tyska språket kommer på sikt att få allt mindre betydelse i världen…

Läs också gärna Oscar Swartz granskning av gammelmediernas värdefulla “journalistik”, för en intressant inblick i vad de egentligen gör på sina redaktioner.

Dagens ord: apportöl

Apportöl är hel vanlig öl, tillverkad i Sverige för att köpas av svenskar. Så långt skiljer den sig inte från vanlig svensk öl. Det finns dock en viktig skillnad. Medan vanlig öl transporteras från bryggeriet till systembolaget för att därefter köpas och hamna i din kyl tar apportölen vägen via utlandet.

Ska du ha tag i apportöl får du alltså ta dig till Danmark, Tyskland eller kanske Finland. Att åka till Norge för att köpa apportöl är däremot ingen större idé, på grund av priserna.

På liknande sätt som apportöl existerar även apportvin, apportcigaretter och apport-Absolut Vodka.

Tysk kvalitet

Det är något speciellt med tysk kvalitet. Design är inte deras starka sida i Tyskland, men kvalitet och ingenjörsarbete, det kan de! Eller kunde.

Nu står tysk kvalitet för någonting annat. Det är inte tiotusen tyska bögar som håller på och invaderar landet utan istället tio tusen tyska lågprisvaruhus som drar in med sina tyska varor, av den nya sortens tysk kvalitet.

Jag vet inte om det här är OK. Jag tror inte tyskarna tycker det är OK och jag tvivlar på att Hornbach, Mediamarkt och Lidl bett tyskarna om lov först.

Jag kan avslöja att det är jätteroligt att försöka borra ut en träskruv ur en ekskiva som är fast monterad i ett badrum. Inte alltså.

Google skänker bort Belgien – till Tyskland

Österrikare, belgare, danskar och holländare? Inte nu längre. I ett chockande reportage visar the Register hur Google skänkt bort flera europeiska länder till Tyskland.

Huruvida detta innebär att Sverige kommer att återbördas till historiska stormaktsproportioner är ännu för tidigt att säga, men helt klart är att Google nu ritar om kartan inte bara för internet, utan för hela världen.

Nu kommer Fickplankalendern Illustrated

Fickplankalendern – förra årets mest utskällda produkt – kommer att återlanseras. Det framgår av ett pressmeddelande från Almanacksförlaget. Kalendern försvann hastigt från marknaden i vintras, efter närmare en halv miljon reklammationer från främst tyskspråkiga köpare.

– Vi hade länge märkt av ett stort intresse från Tyskland för denna produkt och bestämde oss för att hårdlansera den. Uppenbarligen måste något ha blivit fel, säger Almanacksförlagets vd, Christer Hermansson.

Efter att noga ha analyserat 2008 års flopp säger sig nu alltså Almanacksförlaget ha funnit grundorsaken till misslyckandet. Nu har man en aggressiv plan för 2009. Upplagan skall ökas, till fyra miljoner.

– Först hade vi tänkt skita i alltihop, men nu har vi tänkt om och lanserar Fickplankalendern Illustrated. Det är en helt ny produkt men förändrad design och glättigt fyrfärgstryck. Det är fortfarande en kalender, men mycket mer än så. Det här blir en succé!

Lanseringen sker i mitten av september med ett stort reklamjippo som arrangeras runt om i Tyskland.

– Det blir bikinibrudar. Det blir strippstång. Det blir öl. Det blir bratwurst. Ja, det blir allt det som tyskar älskar, i en liten kalender som du kan bära med dig i fickan.

”Två liter mjölk och en laptop tack!”

Egentligen var det väl inte någon överraskning. Netto har ju redan visat vägen med sina veckans klipp, som kan vara allt från rustningar med plastsvärd till elektriska häcksaxar och teveapparater med inbyggd dvd-spelare.

Men någon måste ju förstås vara värre. Denna någon heter Lidl och slog idag upp portarna till sin butik på Stigbergstorget.

Ytligt sett var det ingen revolution. Lockpris på nötfärs och vanliga svenska märken, till vanliga svenska priser blandat med totalt okända märken till mycket lägre priser.

Men så var det ju prylhyllan. Den som kan tänkas innehålla precis vad som helst, så länge det inte är ätbart. När du tittar på prylhyllan hos Lidl märker du vem det är som är kungen av lågprisbutiker, för du skall inte tro att det är en bygglampa eller elektrisk häcksax du skall impulsköpa när du är på Lidl för att handla en liter mjölk. Nej, när du är på Lidl skall du impulsköpa en laptop för 5000 spänn.

Jag undrar om de erbjuder telefonsupport.