Den är rosa, den smakar hallon och den har fått den ultrakonservativa organisationen Sveriges konsumenter att gå i taket. Vi pratar naturligtvis om GB:s nya gay-satsning, Girlie.
Den stjärnformade, rosa glassen vars pinne är fylld med glittersmink får en del att associera till gay-kultur. Andra drömmer sig tillbaka till 70-talet. Jan Bertoft på Sveriges konsumenter tar till med storsläggan och uppfinner nyordet “könsschablonisering”.
På vilket sätt en stjärnformad hallonglass skulle vara så skadlig för konsumenterna att det motiverar sådana utfall framgår inte, men vad skall man egentligen vänta sig i ett land där det finns folk som på fullt allvar tror att en glass kan vara rasistisk, vilket drabbade glassen Nogger Black för ett par år sedan.
Syrrans granne ber att få gratulera GB till den utmärkta reklamkuppen och ser fram emot att få provsmaka denna fruktansvärda produkt som enligt Jan Bertoft skall förstärka mina fördomar om vad det innebär att vara pojke och flicka.
Glittersminket funderar jag på att donera till Sveriges konsumenters generalsekreterare. Han kan behöva det till sina övningar i att inte ta sig själv på så stort allvar.