Aftonbladets viktklubb – en användbarhetskatastrof

Det är lätt att tro att Aftonbladet behärskar webben; att de vet hur man gör en lyckad lansering av en väl fungerande webbsajt. Det trodde jag, ända tills jag idag faktiskt skrapade lite på ytan.

Det var inget nyårslöfte. Det var bara en slump att det var just nu jag bestämde mig för att gå med i Aftonbladets viktklubb för att få bort lite onödigt fläsk. Jag gissar annars att det är en populär sajt just nu. Aftonbladet drar nog in en del deg på verksamheten

Av mig drog de in 400 spänn när jag tecknade mig för ett halvårs medlemsskap. Det var inte så enkelt att bli medlem som jag hade väntat mig. Fyra gånger fick jag återvända till kontaktformuläret för att rätta något. En gång var det mitt fel; jag hade skrivit fel kortnummer; men de andra tre gångerna berodde på dålig design. Det började inte så bra.

Sedan kom jag in och kunde börja använda systemet. Tjänsten är ju inte så märkvärdig egentligen. Först räknar den fram ett dagligt kaloriintag. Därefter använder man en dagbok för att hålla ordning på matintag och motion. Det finns en databas med energiinnehåll för olika livsmedel, en databas med receptförslag och möjlighet att lägga in sina egna favoritlivsmedel och -recept. Lite ordning och reda, det är vad jag behöver hjälp med och vad jag betalar för.

Om det bara fungerade. Till att börja med är sajten rent plågsamt långsam. Det kan jag ha överseende med någon enstaka gång, men inte konstant under en hel kväll. Dessutom blir jag utkastad och tvingas logga in igen, ideligen och utan förklaring. Men det blir värre. Jag upptäcker snart ett antal tillfällen då sajten bara hänger sig. Knappar som slutar fungera, eller min favorit, jag hamnar på en helt vit sida. Bara att börja om från startsidan, gång på gång på gång.

Jag vet precis vad som har hänt. Sajten nylanserades 28 december. Jag har ingen aning om hur den såg ut innan men det är ju alltför uppenbart att här har Aftonbladet begått ganska många misstag som de borde vara erfarna nog att kunna undvika.

Om man nu utmanar ödet och nylanserar en betalsajt för viktminskning några dagar före ett årsskifte så får man väl för i helvete se till att testa under belastning först. Alla, i synnerhet den som håller på med någon typ av friskvård, vet att nyår innebär nyårslöften och att nyårslöften alltid handlar om någon typ av renlevnad.

Jag tycker att det hela är pinsamt. Det är pinsamt för Aftonbladet, men det är också pinsamt för IT-branschen, en bransch där vi tydligen aldrig lär oss någonting av våra misstag.