Spårvagnskrock i Göteborg

En spårvagn och en traktor med släp kolliderade efter lunch på Göta Älvbron i Göteborg. Bilderna är tagna runt 14:30. (Klicka på bilderna för större.)

GP rapporterar fortlöpande.

20 reaktioner till “Spårvagnskrock i Göteborg”

  1. ….och flera rusade fram och började filma/fota med mobilkameror istället för att gå fram till den uppenbart chockade traktorföraren som hängde över ratten och fråga om han mådde bra.

    ILLA!

  2. Dags att lära spårvagnsfolket lite sunt förnuft.. inte första gången dom plingelingar och sedan fortsätter som inget finns i vägen.

  3. Du Nordan jag tycker du ska sätta dig i en spårvagn en heldag så ska jag lova dig att du fattar hur vi förare har det. sen har traktorn inget att göra i vårat spårområde och en spårvagn kan inte bara stanna si sådär på 10 meter!!! som traktorförare borde man kunna ha lite koll på sitt ekipage… och som du kanske ser på bilderna så har traktorn gjort en vänstersväng och det är HELDRAGNA linjer där!!!

  4. Vad snackar du om Nordan? Traktorn får inte köra i samma körfält som spårvagn/bussar över Göta Älv. Det finns en decimetertjock linje som absolut inte får korsas av bilar i det allmänna körfältet. Det är pga sånna som dig som gör att det uppstår den här typen av olyckor. Hade inte traktorchaffisen varit en idiot som gjort en olaglig u-sväng så hade detta aldrig hänt. Har du någonsin kört en spårvagn? Vet du hur mycket de väger och hur lång stoppsträcka de har? Jag är ganska säker på att föraren av vagnen gjorde allt han/hon kunde men det är inte alltid möjligt att stanna en 30-tonsvagn på en femöring när man kör i 50 km/h. Kanske dags för sånna som dig att lära sig lite sunt förnuft…

  5. Väldigt vad säkra slutsatser det verkar gå att dra från två bilder, är det någon som faktiskt såg vad som hände?

    Traktor och vagn står förvisso på tvären men kan inte 30 ton spårvagn flyttat på dessa en hel del?

    Tittar man på skadorna på spårvagnens högersida så är min gissning att traktorn inte svängde vänster.
    Bara en gissning med skulle inte skadorna stämma med att traktorn legat i filen till höger om spårvagnsspåren och av någon anledning kommit för långt till vänster och blivit påkörd av spårvagnen.
    Traktorn borde förmodligen inte ha varit över linjen men det går ju inte att säga varför, väjt för någon eller ett misstag, omöjligt att säga

    Vet inget annat än vad som syns på bilderna men det verkar vara enkelt att dömma utan att veta

  6. Jag ångrar mig nästan nu.

    Här försöker man bidra med bilder från en dramatisk händelse och genast ska en massa (nåja, några) personer använda detta för att driva någon personlig vendetta eller hacka på varandra.

    Det som framkommit (enligt GP) är att spårvagnen kört på släpet. Det innebär att släpet troligen befunnit sig i spårområdet, oklart varför och hur det gått till.

    Kom gärna med information om du var där eller åtminstone vet något, men ska ni hacka på olika kategorier fordonsförare eller varandra kan ni starta er egen jävla blogg.

  7. Ser ju definitivt ut som om han svängt vänster framför vagnen och du ”Nordan”, vi räddar massor av folk varje dag. Vagnen vägen mellan 30-60 ton, tyngdlagen den måste även vi rätta oss efter Pu-o!

  8. det såg mer ut som om traktorekipaget på ngt sätt hakade fast i spårvagnen (troligen kom för nära spårvagnens sida). det resulterade i en ofrivillig gir med traktorn….men eftersom jag såg det från andra sidan brol (läppstiftet) var det svårt att se exakt hur det gick till.

    Återigen….varför är det intressantare att filma än att ta hand om sina medmänniskor? ”Inte mitt problem” eller vadå?

  9. Det som väl borde diskuteras är ju den ohållbara trafiksituation som Göta Älv-bron innebär, framförallt för kollektivtrafiken.

    Och Västtrafiks agerande är som alltid katastrofalt (det här, eller något liknande, händer ju i alla fall ett par gånger om året, ungefär som snön, ändå står man helt handfallna ”Ersättningstrafik/bussar går via Tingstadstunneln..” men vart ifrån? Ringer man till dom vet inte dom heller, inte minst kan ju detta vara relevant för dom turister som finns här, som inte kan ”räkna ut” vilken närmaste busshållplats kan tänkas vara som tillåter trafik mot/via Tingstadstunneln.

    Sen undrar jag varför man överhuvudtaget (?!) inte utnyttjar Älvsnabben som ersättning för att få folk till Hisingen?

  10. Om man ska analysera något djupare så står traktorns hjul svängda åt höger. Troligast är att traktorn kommit ut i fältet för spårvagnen och då blivit påkörd. När det blir en knuff vänster bak på traktorvagnen skjuts framänden på vagnen och bakänden på traktorn åt vänster vilket förklarar varför hjulen på traktorn är vridna åt höger då den naturliga reaktionen är att svända höger för att komma undan. Sedan har däcken på traktorvagnen tagit emot och den välter. Ingen raketforskning precis.

    Dock ska det sägas att vänster körfält är ganska smalt för ett fullbrett fordon och om traktor dessutom blev omkörd av en bil på höger sida blir det en naturlig reaktion att hålla lite extra till vänster och ut i spårvagnsfältet. Har själv gjort det flera gånger då jag körde lastbil i stan tidigare.

    Har sett dilemmat ni nämner flera gånger. Folk kastar sig ut och börjar ta bilder när något händer i stan. Händer något på landsväg hjälper folk till på ett annat sätt eftersom det inte finns så mycket folk i rörelse då. I stan räknar man mer med att ”någon annan” hjälper till.

  11. Dä ä val naun pauwgadrumel som hau staulit si faurs tralla au legt GTA mä, töcket mög, bönnerna skau haulla si fraun stauajäveln, de begribber dom faaaun inte…

  12. Skulle vilja se den M28/M29 som kommer upp i 50 km/h på Götaälvbrons branta backe… Lycka till. Mer uppmärksamhet är det som gäller, och ja, jag har kört som yrkesförare med tunga fordon i över tio år så jag har sett ett och annat.

  13. Ja, Nordan, vad är det nu som blivit påkört? M28 eller M29? För om du nu är så jäkla kunnig när det gäller spårvagnar och framföraöllt framförandet av dem borde du ju se skillnad på vagnstyperna?Visst kan även spårvagnsförare göra fel, de är på inga sätt ofelbara, men i merparten av alla olyckor som sker är inte de vållande… Och det är ren och skär statistik. Alldeles för många gånger nonchalerar ”yrkesförare” allt vad trafikregler heter och kör både mot rött, heldraget och gör förbjudna svängar kors o tvärs. Spårvagnsförarna har inte möjlighet att väja. Men du kanske missade lektionen på körskölan som handlade om hänsyn och sampel i trafiken? Så innan du börjar hacka på en hel yrkeskår, tänk lite innan du vräker ur dig vad som helst. Alla gör fel någon gång.Vi får väl i stället se till det positiva och vara glada åt att ingen blev allvarligt skadad! Tack för bilderna!

  14. Jag tog älvsnabben funkade jättebra, om man vet hur man rör sig i kollektivtrafiken från lindholmspiren därefter då men det visste ju jag. buss 30 gick till hjalmar och därifrån blev det 25 till torslanda

    Tycker att folk inte skall gnälla, det finns ju alternativ, folk såg ju lika handfallna ut som västtrafiks spårarbetes personal. Folk är ju helt handlingslösa.

  15. Traktorer har väl inte stora hjul för att köra på Götaälvbron eller? (Tycker alltså de ska hålla sig på åkrarna). Å andra sidan verkar utbildningen av lokaltrafikens förare inte riktig bra på vad som gäller heller…. Kolla lagen: det finns INGA rättigheter, bara skyldigheter. Det gäller även om kör spårvagn eller buss! Tänk på det ”Yrkesförare”……

  16. nordan nu får du ta och ge dej :@
    lungn framför allt lungn, jag gillar spårvagnar <3

  17. Vi spårvagnsförare följer alla regler precis som alla andra i trafiken ska göra, men visst fordon skall lämna spårtrafik företräde, men ofta ser man mellan fingrarna som spårvagnsförare och släpper bilar o diverse fordon före i vissa korsningar, allt för att trafiken ska flyta. Ibland händer att det smäller för att någon förare inte varit uppmärksam. Och visst, inga problem komma upp i 50km/h på Götaälvbron, även om det nu inte så bekvämt då det hoppar och skuttar som bara den. Götaälvbron är ett typiskt ställe där det kan vara jobbigt köra om ett större fordon, exempelvis en traktor som ligger lite nära spårområdet.

  18. Joel: den där spårvagnen reparerar de lätt, bara lite plåtarbete så är den åter möjlig att trafiksätta i mars-april någon gång

  19. håll bara utkik efter vagn 809, det var den vagnen som skadades… Jag lovar dig att innan sommaren kommer du se den om du bara håller utkik…

Kommentarer inaktiverade.