Stor upprördhet efter borttagen bro

Förvirringen var stor bland Göteborgs bilister under fredagsmorgonen. Många var upprörda, på gränsen till vansinniga. Vägverkets personal hade på eget bevåg beslutat att ta bort Älvsborgsbron.

– Det var ett jävla liv om det årliga underhållsarbetet innan vi satte igång och sedan blev det inte så jävla farligt i alla fall, så jag gjorde bedömningen att vi lika gärna kunde frakta bort bron för reparation på verkstad istället, säger Vägverkets platschef Nils Bernhardsson till syrrans granne.

Reaktionerna lät dock inte vänta på sig. Tusentals arga bilister ringde fullständigt ned Vägverkets växel och milslånga bilköer lamslog under morgonen och tidiga förmiddagen Göteborg.

Vid elvatiden på förmiddagen hade de ansvariga till slut insett allvaret i situationen och återställt bron.

Vi ber om ursäkt! Den heter ”Mjölkbron”

Tidigare ikväll rapporterade vi om trafikproblemen i Göteborg, med anledning av underhållsarbeten på en bro. Vi råkade då nämna bron vid dess officiella namn, vilket var mycket olyckligt då bron nu känner sig utpekad, vilket påpekats av en av våra flitiga läsare.

Vi ber om ursäkt för detta! Bron ifråga heter Mjölkbron och ingenting annat.

Trafikkaos i Göteborg – redaktionen rasar

Sedan ett par veckor råder konstant trafikkaos i Göteborg. Älvsborgsbron – en viktig pulsåder i stadens trafiksystem – har på grund av underhållsarbeten reducerad kapacitet och trafiken i stora delar av Göteborg står därför stilla stora delar av morgon och eftermiddag.

Imorse fick till exempel delar av redaktionen uppleva ytterst långsamtgående trafik under hela fem minuter på väg fram till bron. En bilresa som under normala omständigheter är avklarad på en kvart tog nu hela tjugo minuter.

Följderna blev allvarliga. Chefredaktören var i förmiddags i upplösningstillstånd. Sedan han lugnat sig något har han nu lyckats författa ett argt brev till Vägverket, där han kräver den ansvariges huvud på ett fat.

Även nyhetschefen är mycket upprörd, men har valt en något annorlunda väg för att kanalisera sin ilska. Hon har under hela dagen suttit upptagen med att rita motivet ett protestklistermärke företställande Vägverkets generaldirektör, Ingemar Skogö, som inom kort kommer att kunna beställas från syrrans grannes webb-butik.

Övriga redaktionsmedlemmar har hittills klarat sig från raseriutbrott, men många är skärrade över situationen och vi lovar att återkomma med fler artiklar så snart alla lugnat sig något.

Toyota drar ifrån – med bara tre växlar

MILJÖ Först var de först med att sälja hybridbilar. Nu tar de nästa steg. Idag presenterad Toyota en helt ny växellåda – med bara tre växlar.

– Eco-driving sprider sig som en farsot över världen. Detta är vårt svar på trenden, säger bolagets sverigechef, Eskil Hansson.

Den nya metoden för bilkörning handlar mycket om att skippa växlar. Detta har Toyota nu tagit fasta på. Deras nya växellåda innebär inte bara en besparing för miljön utan även att konstruktionen blivit enklare, eftersom antalet växlar minskat med 40 procent.

– Ettan, trean och femman är de växlar folk verkar ha någon användning för numer. Därför har vi bestämt oss för att skippa tvåan och fyran. De verkar mest vara i vägen, säger Eskil Hansson.

Konkurrenterna har under dagen varit försiktigt avvaktande till beskedet och inte velat ge några kommentarer. En anonym växellådskonstruktör hos en större amerikansk biltillverkare kallar initiativet ”mycket djärvt” och antyder att de själva arbetat med en ny växellåda, men att arbetet kört fast på grund av oenigheter.

– Det är mycket politik i det här. Fyran verkar alla vara ense om att vi skall göra oss av med, men sedan är det hård strid om det är tvåan eller trean som ryker. Kanske blir vi tvungna att behålla bägge, säger hon.

Vägverkets generaldirektör, Ingemar Skogö har inte varit tillgänglig för en kommentar men låter via sin pressekreterare meddela att verket arbetar intensivt med ett förslag gällande fri sprit och bredare trottoarer som en åtgärd för att ytterligare minska framkomligheten i trafiken.