Dagens ord: bältesfläsk

Bältesfläsket är det där fettet som kanske inte märks så mycket när du står upp, men som gör sig desto mer påmint när du sitter i bilen. Det leter sig ut mellan byxorna och din t-shirt och hamnar i kläm under bältet, som ligger och skaver med sin kant mot huden.

Du kan välja mellan att vaddera bältet, strunta i det helt eller helt enkelt banta. Några andra alternativ finns inte. Åtminstone inga som fungerar och som du kan tänka dig att leva med.

Lite fler idéer kring GPS-navigatorer

Min blonda bloggfru, Hannaholivia alltså, har varit ute och kört bil igen. Det brukar ju bädda för ganska spännande äventyr och det blir naturligtvis inte sämre av att hon denna gång tagit hjälp av en GPS-navigator.

Idéerna om röstbloggare och Tomtom goes singstar är bra. Men när vi ändå är inne på ämnet måste jag slå ett slag för min gamla käpphäst: Filmkaraktärer och kändisar i navigatorn.

Det går till så att du laddar ned en röstfil till din navigator och sedan är det inte den vanliga Tomtom-tanten som läser upp instruktionerna längre, utan plötsligt har du Darth Vader, Peter Griffin eller George Clooney som kartläsare.

Möjligheterna är oändliga. Själv skulle jag kunna tänka mig en snorkig fransk kypare som på bruten engelska förolämpar mig medan han berättar var jag skall svänga.

Det bästa har jag dock sparat till sist. Porrfilmsaktriser, som stönar fram instruktionerna. Ja, de behöver inte ens vara porrfilmsaktriser, det räcker att de låter som om de vill ligga med en.

Eller om man hellre vill ligga med män väljer man förstås en trevlig mansröst som gör motsvarande.

Toyota drar ifrån – med bara tre växlar

MILJÖ Först var de först med att sälja hybridbilar. Nu tar de nästa steg. Idag presenterad Toyota en helt ny växellåda – med bara tre växlar.

– Eco-driving sprider sig som en farsot över världen. Detta är vårt svar på trenden, säger bolagets sverigechef, Eskil Hansson.

Den nya metoden för bilkörning handlar mycket om att skippa växlar. Detta har Toyota nu tagit fasta på. Deras nya växellåda innebär inte bara en besparing för miljön utan även att konstruktionen blivit enklare, eftersom antalet växlar minskat med 40 procent.

– Ettan, trean och femman är de växlar folk verkar ha någon användning för numer. Därför har vi bestämt oss för att skippa tvåan och fyran. De verkar mest vara i vägen, säger Eskil Hansson.

Konkurrenterna har under dagen varit försiktigt avvaktande till beskedet och inte velat ge några kommentarer. En anonym växellådskonstruktör hos en större amerikansk biltillverkare kallar initiativet ”mycket djärvt” och antyder att de själva arbetat med en ny växellåda, men att arbetet kört fast på grund av oenigheter.

– Det är mycket politik i det här. Fyran verkar alla vara ense om att vi skall göra oss av med, men sedan är det hård strid om det är tvåan eller trean som ryker. Kanske blir vi tvungna att behålla bägge, säger hon.

Vägverkets generaldirektör, Ingemar Skogö har inte varit tillgänglig för en kommentar men låter via sin pressekreterare meddela att verket arbetar intensivt med ett förslag gällande fri sprit och bredare trottoarer som en åtgärd för att ytterligare minska framkomligheten i trafiken.

Varför gubbar kör som de kör

De flesta har väl samma uppfattning om hur gubbar kör. Långsamt, eventuellt vingligt och på gränsen till vårdslöst ibland, men framför allt mycket långsamt.

Det är ett faktum. Gubbar kör långsamt. Men varför kör de då så långsamt?

Prova själv får du se! Testa att köra, sittande så nära ratten du kan. Jag lovar att när du sitter framåtböjd, hukande och med ratten en decimeter från ansiktet så kommer du också att köra långsamt. Varför? Därför att du inte ser något.

Det här är kanske ingen anledning att inte sluta häckla gubbar för att de kör långsamt men om vi vill bli av med problemet kanske vi skulle hjälpa dem att ställa in stolen istället. Eller skicka dem till gymmet så de kan skaffa sig en vettig hållning.

Obligatorisk gymträning för gubbar. Där har vi lösningen på problemet.