Linköping är felvänt. Det konstateras i en doktorsavhandling i fysik vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
– När man kommer till Katrineholm är allt normalt. Likaså i Norrköping. Men sedan händer något. När tågen rullar in i Linköping kör de plötsligt åt fel håll, säger Åsa Gustavsson som skall försvara sin avhandling vid en disputation på måndag.
Att något inträffar under tågresor mellan Norr- och Linköping är känt sedan tidigare. Men ingen har kunnat förklara vad som egentligen händer och varför. Inte förrän nu.
Det var när Åsa Gustavsson började undersöka rälsen som hon kom förklaringen på spåren. Det visade sig att en stor del av banan på och omkring Linköpings station är byggd i exotisk materia.
– Först verkade det helt vansinnigt. Men när vi började gräva i Banverkets arkiv hittade vi handlingar som styrkte vår tes. Sedan var det bara att åka ut med thaumometern och konstatera faktum, säger Åsa Gustavsson
Om något skall göras och i så fall vad är en omstridd fråga. Att riva upp banvallen och lägga ny räls kostar stora pengar. Dessutom skulle alla tidtabeller behöva göras om, något som skulle slå hårt mot landets tågresenärer.
– Vi får se, men det troligaste är att vi låter saken bero tills det är dags att renovera banan. Då blir det en desto större apparat, men det tar vi om tjugo år eller så, säger Ove Zetterberg på Banverket.