Rondellhundar tar över i Linköping

Rondellhundar stora som hus kommer att helt ta över Linköpings stadsbild på några års sikt. Det avslöjar en stadsplanerare för syrrans granne nu i eftermiddag. Det första partiet lär redan vara på väg.

– Vi har beställt kinesiska och japanska rondellhundar i jätteformat till staden. De kommer att importeras via Norrköpings hamn, säger stadsplaneraren, som vill vara anonym.

I ett första läge kommer hundarna att placeras på lediga ytor. Platser som Trädgårdstorget och parken runt domkyrkan kommer snart att vara ett minne blott.

Men det slutar inte där. Redan inom ett par år kommer all tom yta att vara upptagen av rondellhundar. Då börjar nästa fas i projektet som innebär rivning av stora delar av centrum.

Den stora satsningen på rondellhundar kommer dock inte bara att förändra stadsbilden i Linköping utan innebär också stora utmaningar för kringliggande orter. I synnerhet kustsamhällen kommer att drabbas.

– Det kommer att inrättas professurer angående rondellhundarnas inre liv och forskas på deras medicinska behov. lla dessa professorer och medicinare kommer att behöva golfbanor och strandtomter. Det blir ett väldigt sjå.

Rumtidsanomali på Östgötaslätten

Linköping är felvänt. Det konstateras i en doktorsavhandling i fysik vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

– När man kommer till Katrineholm är allt normalt. Likaså i Norrköping. Men sedan händer något. När tågen rullar in i Linköping kör de plötsligt åt fel håll, säger Åsa Gustavsson som skall försvara sin avhandling vid en disputation på måndag.

Att något inträffar under tågresor mellan Norr- och Linköping är känt sedan tidigare. Men ingen har kunnat förklara vad som egentligen händer och varför. Inte förrän nu.

Det var när Åsa Gustavsson började undersöka rälsen som hon kom förklaringen på spåren. Det visade sig att en stor del av banan på och omkring Linköpings station är byggd i exotisk materia.

– Först verkade det helt vansinnigt. Men när vi började gräva i Banverkets arkiv hittade vi handlingar som styrkte vår tes. Sedan var det bara att åka ut med thaumometern och konstatera faktum, säger Åsa Gustavsson

Om något skall göras och i så fall vad är en omstridd fråga. Att riva upp banvallen och lägga ny räls kostar stora pengar. Dessutom skulle alla tidtabeller behöva göras om, något som skulle slå hårt mot landets tågresenärer.

– Vi får se, men det troligaste är att vi låter saken bero tills det är dags att renovera banan. Då blir det en desto större apparat, men det tar vi om tjugo år eller så, säger Ove Zetterberg på Banverket.