Noterat

Epic fail – En månad med västtrafikkortet

Det har blivit dags att summera min första månad med västtrafikkortet som som jag till slut blev tvungen att skaffa, eftersom det gamla biljettsystemet fasas ut.

Eftersom jag är sällanresenär har det inte blivit jättemånga resor. Hade jag varit oftaresenär hade jagväl antagligen köpt ett månadskort och därmed kunnat undvika i stort sett all kontakt med biljettsystemet.

Hur har det då gått att använda det nya, fantastiska biljettsystemet? Vi får igenom mina resor…

  • 30 januari, buss 60 till Masthugget – Fail
    Vi ska åka två personer på ett kort. Det går alldeles utmärkt men det är bara på spårvagnen du kan lösa detta själv. Nu åker vi buss och ber chauffören stämpla kortet.
    Han har absolut ingen aning om hur någonting fungerar, så det går inte. En av oss får köpa SMS-biljett istället, till högre pris.
  • 31 januari, spårvagn till Krokslätts torg – Fail
    Vis av gårdagens händelse försöker vi inte ens ta bussen, vilket vore det normala, utan går lite längre, till en spårvagn istället. På spårvagnen finns nämligen en av de gula automaterna där passageraren själv kan stämpla för flera personer.
    Här får vi alltså anpassa vårt resande till Västtrafiks biljettsystem, vilket jag betraktar som ett misslyckande.
  • 1 januari, nattvagnen från Krokslätts torg – OK
    Här finns inget bussalternativ och därmed ingen busschaufför som kan ställa till det med sin okunskap, så resan förflyter felfritt.
  • 1 januari, spårvagn och pendeltåg till Jonsered – Epic fail
    Vi tar vagnen, återigen för att slippa inkompetenta busschaufförer och stämplar en flerzonsresa på vagnen. Sedan byter vi till pendeltåget. När jag går av i Jonsered glömmer jag förstås att stämpla ut. (Vem hittade på denna idioti?)
    Nåväl, jag är påläst och vet att det är bara att uppsöka närmsta buss för att få hjälp med detta, så jag inväntar nästa buss och ber om att få hjälp med utstämplingen. Busschauffören är mycket hjälpsam, men tyvärr går allting åt helvete i alla fall. Plötsligt har jag inte ett plussaldo på 40 kronor, utan istället ett minussaldo på lika mycket.
    Vi får åka på SMS-biljett tillbaka till Göteborg och några dagar senare tvingas jag köa hos tidpunkten i 30 minuter för att återfå mina 76 försvunna kronor.
  • 15 januari, buss 60 från Masthugget – Fail
    Två personer ska åka buss från Masthugget på ett kort, och gissa vad! Busschauffören har ingen aning om hur han ska fixa detta. Västtrafik har lagt en halv miljard kronor på ett biljettsystem som inte ens deras egna personal klarar av att hantera efter att systemet varit i drift i flera månader.
    Bla bla bla. En av oss får köpa SMS-biljett till högre pris…
  • 28 januari, buss 60 från Masthugget – OK
    En person ska resa på ett kort i en zon. Spänningen är olidlig!
    Men ja, systemet klarar faktiskt av den enklaste typen av resa som är tänkbar utan att haverera på någon punkt. Men å andra sidan hade vi klarat detta lika bra med papperskupongerna från 1970-talet, så jag tycker verkligen inte att detta är något att gratulera Västtrafik för.

Med Västtrafiks tidigare biljettsystem var det enkelt att hålla koll på resorna. De stod utskrivna på kortet. Du kunde direkt se ditt saldo och dina tidigare resor. Det var också enkelt att betala. Automaterna hade siffror för hur många “kuponger” du ville köpa. Det var bara att stoppa i kortet och trycka på rätt sifferknapp.

Nu är allting lite krångligare. Biljettautomaterna har en massa knappar märkta Å,S,V,K,+, och så vidare och en liten display med kryptiska symboler. Genom att trycka på rätt knappar i rätt ordning och därefter hålla fram ditt kort förväntas du kunna lösa dina behov av att kunna resa flera på ett kort, eller om du är vågad, resa i flera zoner.

Istället för att du talar om vad du vill betala för och får veta hur mycket det kostar så drar systemet kontinuerligt av pengar från ditt kort, utan att du egentligen har någon kontroll över det. Reser du över flera zoner drabbas du dessutom av behovet av att stämpla ut, för att inte systemet ska löpa amok och tömmas på pengar.

Av sex resor under en månad misslyckas fyra. I 1/3 av fallen fungerar alltså biljettsystemet. I ett fall tvingas jag stå i kö 30 minuter för att får tillbaka 76 kronor.

Detta kan bara sluta på ett sätt. Resorna blir dyrare. De blir dyrare eftersom biljettsystemet är obegripligt både för chaufförer och resenärer, vilket slutar med att människor blir av med pengar.

Om inte annat blir det dyrare därför att människor kommer att dissa kontoladdningen och istället välja begripliga, men dyrare alternativ som femresorsladdningen eller SMS-biljetten.

Som om det inte vore nog drabbas vi dessutom av att allas resor registreras i en databas som vi inte har en aning om vad den kommer att användas till i framtiden.

Vad var egentligen syftet med den här miljonrullningen?

7 reaktioner till “Epic fail – En månad med västtrafikkortet”

  1. Skönt att jag har bil sedan 1½ år tillbaka så jag har sluppit all ståhej med det nya systemet. Skulle bilen gå sönder eller om jag mot förmodan skulle vilja inta lite alkohol någon gång så finns tack och lov taxi med kontantbetalning än så länge. Nu undrar jag bara om jag kommer få kontanter på Tidpunkten för de pengar jag har kvar på ett gammalt 100-kort …

  2. Hur komplicerat är det att stämpla ut när man stämplat in? Fattar inte hur folk kan ha problem med det? Stämplar man in, skall man stämpla ut… Inte mer komplicerat…

  3. @Gabriel

    Ett av problemen med att checka ut är att automaterna som man skall checka ut vid fungerar så förbannat uselt.

    Som tur var är det oftast inte så många kvar på bussen här hemma när jag skall av eftersom jag vid flera tillfällen har fått be chauförren vänta medans jag går fram och checkar ut då maskinen vid bakdörren helt enkelt inte fungerar. (över huvudtaget tycker jag att maskinerna är fruktansvärt dåliga på att känna av kortet och piper rött väldigt ofta (även när jag har kortet löst i handen) jämfört med andra RFID-system jag har använt.

    Sen blir ju inte jag gladare över systemet när de samtidigt höjde priset på mina korta resor med 50% (för barn hamnar höjning på runt 130% tror jag det var)

  4. Jag har fortfarande månadskort, så jag påverkas inte så mycket. Däremot har jag och min man gått över till 100% bilresor om vi skall till våra föräldrar (som bor i varsin kranskommun). Förut brukade vi ta tåg/buss, men allt krångel med kontoladdning gör att det blir för jobbigt.

    I stort sett alla kompisar och kollegor har egna skräckhistorier om feldebiterade kort, okunniga chafförer, och långa Tidpunkten-besök för att rätta till konton som det dessutom är omständigt att se summan på.

    Det är lite skrämmande, eftersom vandringshistorier handlar om saker som hände ”en kompis”. Att återberättade Västtrafikproblem alltid hänt berättaren tyder på att det är otrevligt vanligt.

  5. @Gabriel: Det är inte alls komplicerat. Det är bara onaturligt. Det ingår inte i rutinen. Det är ingenting människor brukar göra och därför är det ingenting som någon tänker på att göra.

    Jag förstår att du tillhör undantagen då, så det är bara att gratulera till att biljettsystemet är anpassat till dig.

  6. De har ett liknande system i Holland som är dummare, när du går på så dras 4 Euro och om du glömmer att stämpa av så får du inte tillbacks mellanskillnaden vilket suger om maskinen är trasig och de går inte att åka flera på samma kort då de inte finns några knappar och de enda alternativ för de som inte har kortet är att köpa pappers RFID tur & retur biljetter som är dyrare.

Kommentarer inaktiverade.