Bättre betalt hos Metro, men hur blir det med trafiken?

Tre öre per sidvisning, som metrobloggen.se erbjuder, kan verka lockande. Men det blir inga pengar innan du kommit upp i 5 000 sidvisningar på en månad. 167 sidvisningar per dag skall du dra ihop. Varje dag. I en månad. Som lön för mödan får du 150 kronor före skatt. För detta tar sig Metro rättigheten att publicera din text fritt, var helst de behagar, utan vidare ersättning. Låter det fortfarande lockande?

En glamourprincessas dagbok, Konsumbloggen och Englas showroom. Det är tre bloggar som tagit sitt pick och pack och flyttat in hos metrobloggen.se, mot löfte om betalning. Men hur mycket pengar rör det sig om egentligen? Syrrans granne har jämfört med sina inkomster från Google Adsense.

Sedan november förra året har syrransgranne.se haft 32 000 sidvisningar enligt Google Adsense. Dessa har resulterat i omkring 300 klick och inkomster på 530 kronor med dagens dollarkurs. Det är ju pengar förstås men ingenting att direkt hurra över. Det täcker bloggens direkta kostnader men det är knappast något som verksamheten står och faller med.

Vi räknar på Metros erbjudande istället. 32 000 sidvisningar à 3 öre ger 960 kronor. Det är ganska mycket mer. 80 procent mer, för att vara exakt. Knappast något att gå i taket för. Om bloggen hade 32 000 sidvisningar per dag kanske. Men det är ju lite kvar. Och med så många sidvisningar kanske det finns fler intressenter med större plånbok.

Och vad händer egentligen med det egna varumärket? Plötsligt är det inte du själv utan Metro som bestämmer. Tji egen domän, tji kontroll över utseende och funktioner, och tji bestämma själv över annonser. Och hur bra är Metro på att driva trafik?

Osäkerhetsfaktorerna är många. Svaren lär väl komma på sikt, men redan nu kan man ju fråga sig till vem Metro egentligen riktar sig. Den som driver en dussinblogg som den här har mycket att riskera och lite att hämta och den som har bra besökarantal borde rimligen kunna hitta något bättre sätt att tjäna pengar.

De enda som verkligen tjänar något på det här är antagligen Metro själva.

Läs mer hos idg och svd.

intressant.se