Fickplankalendern – förra årets mest utskällda produkt – kommer att återlanseras. Det framgår av ett pressmeddelande från Almanacksförlaget. Kalendern försvann hastigt från marknaden i vintras, efter närmare en halv miljon reklammationer från främst tyskspråkiga köpare.
– Vi hade länge märkt av ett stort intresse från Tyskland för denna produkt och bestämde oss för att hårdlansera den. Uppenbarligen måste något ha blivit fel, säger Almanacksförlagets vd, Christer Hermansson.
Efter att noga ha analyserat 2008 års flopp säger sig nu alltså Almanacksförlaget ha funnit grundorsaken till misslyckandet. Nu har man en aggressiv plan för 2009. Upplagan skall ökas, till fyra miljoner.
– Först hade vi tänkt skita i alltihop, men nu har vi tänkt om och lanserar Fickplankalendern Illustrated. Det är en helt ny produkt men förändrad design och glättigt fyrfärgstryck. Det är fortfarande en kalender, men mycket mer än så. Det här blir en succé!
Lanseringen sker i mitten av september med ett stort reklamjippo som arrangeras runt om i Tyskland.
– Det blir bikinibrudar. Det blir strippstång. Det blir öl. Det blir bratwurst. Ja, det blir allt det som tyskar älskar, i en liten kalender som du kan bära med dig i fickan.