Lösenordsbyte på internet – Glöm inte att ställa om din router!

Ikväll är det äntligen dags. Lösenorden för internet ska bytas, efter ett drygt år av förberedelser. I datorhallar över hela världen sitter tekniker nu i spänd förväntan inför det magiska klockslaget, 23:00 svensk tid, då allting måste klaffa.

– Det finns en risk att något går fel, men vi har skjutit på det här alldeles för länge redan och vi är väl förberedda, säger Jan Svensholm, vd för internetoperatören Fittnet.

Själva bytet väntas inte innebära några problem. Det är två lösenord som ska bytas – administratörslösenordet och användarlösenordet – och det hela beräknas vara klart inom en minut. För Sverker Åström, som utför bytet, gäller det dock att hålla tungan rätt i mun.

– Vi är ju några stycken administratörer som haft ett par veckor på oss nu att memorera det nya lösenordet, men det gäller ju att jag skriver in det rätt också. Annars lär det bli problem, säger han.

När bytet väl är genomfört måste alla routrar på internet konfigureras om. För de flesta hemanvändare innebär det ingenting annat än att bredbandsroutern måste starta om, eftersom den konfigureras automatiskt. Vissa kan dock tvingas att manuellt ställa om lösenordet. Därför har de flesta internetoperatörer inatt extraöppet på sina supportlinjer.

– Vi har femtio personer som sitter beredda att ge användarna hjälp efter 23:00. Så fort det nya lösenordet är satt kommer vår personal att få tillgång till det, säger Jan Svensholm.

Senast 23:15 ska lösenordsbytet vara genomfört över hela internet.

Knulla? Gärna det, men först ett rejält bredband

Brittiska The Register rapporterar att en stor andel av amerikanska män och kvinnor hellre ger upp sex i fjorton dagar än är utan internetkoppling under motsvarande period.

– Ska du med hem på lite korv?

– Visst alltså, men vad har du för bredbandshastighet?

Långsamt supersnabbt bredband från Telia

Här surfar du snabbast i stan, för här finns en av Telias supersnabba surfzoner!

Att maxhastigheten är 54 Mbit/s, vilket inte är speciellt supersnabbt med dagens mått är tydligen inget problem. Det står ju supersnabbt på skylten!

Det är som om Telia pratar samma typ av nyspråk som FRA. Och moderaterna.

Tvärtomspråket…

”Så kan du välja bland tretton nya kanaler också”

Förut blev jag irriterad. Nu har jag bytt taktik. När telefonförsäljarna ringer är jag sävlig, på gränsen till medgörlig. Det är alltid lika roligt att höra reaktionen när de plötsligt inser att de pratat i tre minuter helt i onödan.

Idag ringde en kvinna från Com Hem. Hon hade ett paketerbjudande som jag säkert skulle vara intresserad av. 24 mbit/s skulle jag få, telefoni utan månadskostnad och en digitaltevebox med ”mycket bättre ljud och 13 nya kanaler du väljer helt själv.”

Det tog nog ungefär tre minuter för henne att komma fram till vad detta skulle kosta mig: 159 kronor per månad. Tre minuters oavbrutet pratande alltså. Innan jag fick chansen att säga att: ”Nej, det där är jag inte så intresserad av.”

Jag kanske är onormal, men jag tycker det är svårt nog att göra av med 8 mbit/s, eller snarare de 4 mbit/s som det rör sig om i verkligheten. Någon fast telefon har jag inte haft sedan jag sade upp den (hos Com Hem) tidigare i år och teve, vad är grejen med det?

Jag tror inte jag känner någon som tycker att de tittar på för lite teve. Jag har absolut inget behov av mer teve och på vilket sätt situationen skulle bli bättre av fler kanaler vet jag inte. Erbjudandet verkar faktiskt ganska dumt.

Det roliga är hur de liksom inte verkar förstå, hur någon bara kan avböja deras fina erbjudande. Först blir helt tyst. Sedan kommer lite motfrågor: ”Vad har du för teleoperatör nu?” och så vidare. Sedan måste man prata med dem i två minuter till innan de mycket tveksamt avslutar samtalet.

Först efteråt inser jag att jag ju kunde passat på att klaga lite över hastigheten på bredbandet. Eller varför inte beställt en nedgradering i hastighet istället. Det hade varit ganska skoj att få höra hennes reaktion.

Nästa gång…

Från kristen tro, via fiske och bredband till byggvaror

Min blogg är förvirrande. Jag vet inte hur det är för er läsare, men för mig kommer det inte som någon överraskning. Effekterna är väldigt tydliga när jag tittar på vilka annonser Google tycker att jag skall ha på min blogg.

Rätt länge har jag haft annonser från mer eller mindre suspekta kristna organisationer. Hur det hänger ihop vet jag inte. Sist jag kollade var jag ateist och jag tycker inte jag skriver speciellt mycket om kyrkan och tro, men tillräckligt tydligen.

En gång skrev jag om fiskedrag. Ett inlägg. Det räckte för att jag skulle få fiskeannonser. Massor om fiskeannonser. Det var som om Google bara gick och väntade på att någon skulle börja skriva om fiske och så äntligen hände det.

Sedan kom bredbandsannonserna. Jag vet inte varför de kommer heller. Det är nästan lika obegripliga som annonserna från de kristna organisationerna. Skriver jag om internet och bredband? Jag minns ingenting.

Det senaste är dock byggvaror. Två skivtips räckte för att det här skulle bli en bygg-blogg. Här får du tips på vilka skivmaterial som är lämpliga och därför annonseras det för byggvaror. Jag har bara skrivit två gånger om byggvaror men det räcker tydligen.

Jag undrar hur annonsnätverket skall tolka det här. En blogg som handlar om kyrkan, tro, fiske, bredband, internet och byggvaror, hur annonserar man på den? Det skall bli spännande och se.

Kanske borde jag skriva lite om sex också. Och kändisar. Kändisar är bra. Det får man mycket hits på. Det och mode.

Finns det ingen annonskategori för slackerprosa?