Världens äldsta marknadsföringsknep

Turerna har varit många på senare tid, kring företaget Medison, som säljer en bärbar dator för 150 dollar. Eller påstår sig sälja, för några datorer har inte levererats än, men snart är det dags. Redan 15 augusti skall de första datorerna levereras, lovade företaget vid en presskonferens igår kväll.

Företaget har ganska mycket emot sig. De började med att visa upp hemsidan som gud glömde. (Den har sedan dess snyggats till, men kolla deras tillbehörssida och säg sedan att det där ser hundra ut.) Sedan uppdagades att företagets partners inte alls var partners och det senaste igår var att företaget skall leva av att sälja annonser på hemsidan för uppåt 20 miljoner kronor styck till företag som säljer tillbehör.

Oavsett om det kommer några datorer eller inte så använder sig Medison av ett av världens äldsta marknadsföringsknep. De vill förmedla känslan av att det är bråttom; att det är bäst att du slår till nu genast. Annars kanske det är för sent.

För Medison är det förstås bråttom att få in pengar, men för oss andra är det inte alls bråttom. Snarare tvärtom. För om det verkligen är sant att Medison kan sälja en bärbar dator för 150 dollar är det ju bara en tidsfråga innan någon tar fram en som kostar 100 dollar. Eller 90.

På sätt och vis hoppas jag att allt detta är sant och att det verkligen dyker upp fungerande Medisondatorer som håller måttet, för vem vill väl inte ha en billig och väl fungerande dator? Dessvärre lär det inte hända. Inte just nu.

Nej, jag tror nog att detta i bästa fall är ett nytt fall av plastcykeln Itera, fast i något modernare form.

Jo, en sak till förresten. Medisons vd, Valdi Ivancic, avslöjade igår på presskonferensen att han tänker kandidera till posten som Sveriges statsminister.

Läs också: