Noterat

Världens äldsta marknadsföringsknep

Turerna har varit många på senare tid, kring företaget Medison, som säljer en bärbar dator för 150 dollar. Eller påstår sig sälja, för några datorer har inte levererats än, men snart är det dags. Redan 15 augusti skall de första datorerna levereras, lovade företaget vid en presskonferens igår kväll.

Företaget har ganska mycket emot sig. De började med att visa upp hemsidan som gud glömde. (Den har sedan dess snyggats till, men kolla deras tillbehörssida och säg sedan att det där ser hundra ut.) Sedan uppdagades att företagets partners inte alls var partners och det senaste igår var att företaget skall leva av att sälja annonser på hemsidan för uppåt 20 miljoner kronor styck till företag som säljer tillbehör.

Oavsett om det kommer några datorer eller inte så använder sig Medison av ett av världens äldsta marknadsföringsknep. De vill förmedla känslan av att det är bråttom; att det är bäst att du slår till nu genast. Annars kanske det är för sent.

För Medison är det förstås bråttom att få in pengar, men för oss andra är det inte alls bråttom. Snarare tvärtom. För om det verkligen är sant att Medison kan sälja en bärbar dator för 150 dollar är det ju bara en tidsfråga innan någon tar fram en som kostar 100 dollar. Eller 90.

På sätt och vis hoppas jag att allt detta är sant och att det verkligen dyker upp fungerande Medisondatorer som håller måttet, för vem vill väl inte ha en billig och väl fungerande dator? Dessvärre lär det inte hända. Inte just nu.

Nej, jag tror nog att detta i bästa fall är ett nytt fall av plastcykeln Itera, fast i något modernare form.

Jo, en sak till förresten. Medisons vd, Valdi Ivancic, avslöjade igår på presskonferensen att han tänker kandidera till posten som Sveriges statsminister.

Läs också:

3 reaktioner till “Världens äldsta marknadsföringsknep”

  1. För några veckor sedan såg jag ett avsnitt av 60minutes där ett av inslagen handlade om en man som startat ett företag sp, tillverkade datorer med försäljningspris runt 100 dollar, Nu minns jag varken hans eller företagets namn men har för mig att han hade en bakgrund på IBM eller Appel och hela syftet med företaget var att alla barn i världen(främst i U-länder) skulle ha möjlighet att ha tillgång till en dator och det var främst skolor och regieringar som var kunder till företaget. Men i inslaget berättades det även om andra företag som hade börjat att försöka konkurrera med dem, men då med främsta syfte att tjäna pengar trots att de hade samma prisnivå mot slutkund. Så det lär inte bara hända detta har redan hänt!

  2. Ja, det är nog bara TV-shoppare som går på det här erbjudandet, om ens de. Ang. OLPC har den ganska många av de tekniker som finns i vanliga datorer, inkl. trådlöst nätverk och en bildskärm med upplösningen 1200×900 bildpunkter. Dock har den radikalt lägre elförbrukning (ungefär 1/10) och en ”vev” som gör att den kan drivas med handkraft.

    Men ja, det är en budget-dator, även om jag inte skulle valt ordet ”enklare” för att beskriva den. Radikalt annorlunda är den dock, både till användning och utformning. 🙂

Kommentarer inaktiverade.