Noterat

Spelbranschen förklarar krig mot sina kunder

Fem datorspelsföretag tänker skicka utpressningsbrev till 25 000 datorspelare i Storbritannien. I brevet kräver företagen 300 pund i skadestånd för piratkopiering. Annars, hotar de, kommer personerna att dras inför domstol.

Spelindustrin ser alltså ut att begå samma misstag som skivbolagen, nämligen att förklara krig mot sina kunder, istället för att fundera på varför kunderna beter sig som de gör och ändra sitt beteende därefter. Svaren finns ju där. Det är bara att fråga.

Fortsätt läsa Spelbranschen förklarar krig mot sina kunder

Humor

Syrrans granne upprättar stjärtkatalog.

ArsleDen amerikanska fotografen Spencer Tunick hann före men syrrans granne låter sig inte nedslås utan går nu från ord till handling och upprättar Sveriges första stjärtkatalog.

– Att visa lite naket leder nästan till höga besökssiffror. Att kombinera naket med användardrivet är nästa naturliga steg. Jag är säker på att en stjärtkatalog ligger helt rätt i tiden, säger syrrans granne.

Stjärtkatalogen är tänkt att bestå av bilder på läsarnas egna stjärtar, som skickas in per mms eller epost. Stjärtarna kommer att presenteras helt anonymt.

Det finns också planer på olika kringtjänster. Bland annat finns planer på ett spel med arbetsnamnet “the Få arslet rakat på scenen ceremony” där användaren väljer ut en lagom hårig stjärt som han eller hon sedan skall raka på tid, inför publik.

Andra planer gäller olika typer av performance art, där användaren kan betala för att ge någon smisk på stjärten. Själva smiskandet kommer att utföra av en utvald grupp konstnärer som efteråt rapporterar om smiskandet tillbaka till beställaren. Några bild- eller ljudupptagningar kommer det inte att bli fråga om.

Humor

Svenska Spels nya vapen mot spelmissbruket

Med trista reklamkampanjer i form av tejpade träd ska spelmissbruket stävjasFul och löjlig reklam. Så tänker sig Svenska Spel stävja spelmissbruket. I den senaste av en lång rad kampanjer som syftar till att göra folk mindre intresserade av spel tar företaget till ett helt nytt grepp.

Den nya kampanjen går helt enkelt ut på att förlöjliga spelandet i allmänhet och Svenska Spel i synnerhet. Genom att tapetsera stan med tejp som gör reklam för senaste påfundet Limbo hoppas man väcka sådan avsmak hos befolkningen att färre spelar på eller ens besöker webbplatsen, eller spelar via ombud.

Vulgär är väl det minsta man kan säga om kampanjen. Låt oss hoppas att det verkligen leder till mindre spelande så det är värt förfulningen.