Viktig information om steksnöre

Jag vill göra er uppmärksamma på att lagret av steksnöre på Framnäs livs i Göteborg nu är utraderat. Efter att ha legat i lager under drygt 20 års tid är det sista paketet nu sålt och någon återanskaffning är i nuläget inte planerad.

Lagret av stekpåsar är däremot välfyllt. Det enda som stör är ett tunt lager damm på förpackningarna. Detta har dock inte, såvitt jag kan bedöma, påverkat innehållet negativt.

Välkommen till Sovjetunionen!

Det är lördag. Jag går på stan. Det gör alla andra också. Det är lönehelg. Och Halloween. Det är fullt med folk och full rulle i alla butiker.

Jag får stå i kö. Varje gång jag ska handla något får jag stå i kö. Det är inte så konstigt. Alla är ju ute. Det finns ingen kapacitet för att helt eliminera köerna, så jag står där.

Men inte så länge. Jag kanske får stå i kö tre minuter, högst. Sen är jag klar. Detta gäller alla butiker.

Alla butiker utom en. För jag vill köpa öl också. Jag har ett helt skåp fullt med sprit hemma och åtskilliga flaskor vin, men ikväll vill jag dricka öl. Så jag får gå till butiken. Den statliga monopolbutiken får jag gå till. Ni vet den där statliga monopolbutiken som stänger tre på lördag. Om man har tur. Har man otur stänger den två. Men den här stänger tre.

Och här upphör plötsligt naturlagarna att gälla, för här får jag stå i kö för att komma in i butiken. Inte i en minut eller två. Inte i tre heller. I tio minuter får jag stå i kö för att komma in.

Och vi står där som en skock får och väntar på att få köpa vår älskade sprit på vårt älskade systembolag. Vi står där för att… Ja, varför står vi där egentligen? Det är för att någon annan anser att det är bra för att vi står i den där kön. Vi vet inte vårt eget bästa (och vårt eget bästa är att stå i kö i tio minuter helt i onödan) och därför får vi inte bestämma själva.

Efter tio minuter får jag faktiskt komma in i butiken och köpa min hett eftertraktade öl. Och nu kommer det intressanta. Jag köper mer öl än jag tänkt göra av med. Jag gissar att det blir ungefär 40 procent mer. Inte för att jag egentligen tror att jag kommer att vilja ha så mycket öl ikväll, utan på grund av monopolet.

För om jag inte köper extra öl nu kanske jag står utan sen. Ikväll. Inatt. Eller imorgon. Vad fan vet jag, men i Sverige gör man ju säkrast i att alltid ha ett rejält lager öl hemma. Och vin. Och sprit. För man vet ju aldrig när man vill ha en öl eller en grogg, men jag kan tala om att det ytterst sällan sker under de tider då Systembolaget är öppet. Då är det nog mest alkoholister som tar sig en grogg.

Vi har alltså ett statligt monopol här i Sverige vars syfte är att jag ska dricka mindre och konsekvensen är att jag köper mer öl än jag tänkt dricka. Jag kommer antagligen att dricka mer också. Jag kommer i alla fall att ta med mer till festen. Ifall. Man vet aldrig. Det enda man vet är att Systembolaget kommer att vara stängt när det händer, om det händer.

Sen, bara för att roa mig lite till, anlitar jag ett annat monopol, nämligen det kommunala bussmonopolet. Det går otroligt nog en buss från stan hem till mig. Jag kan åka buss hem på 20 minuter och jag behöver inte ens byta.

Om man nu ska kalla det en buss. Det liknar mer en boskapstransport. Det är trångt på den där bussen. Trångt och obekvämt är det och har varit så länge jag kan minnas. I en normal marknadssituation hade det inneburit att fler och rymligare bussar köpts in och satts i trafik, så att det blev mindre trångt istället.

Men det här är ingen normal verkamhet. Det är en skattesubventionerad monopolbuss. Då gäller inte regeln att många resenärer gör att du kan skaffa fler bussar. Istället gäller tvärtomregeln att ett större antal resenärer ökar förlusten för verksamheten. För vi betalar ju bara en del av vad det kostar att köra den där bussen.

Om 100 personer betalar 10 kronor var för att åka med en buss som är till hälften skattefinansierad får bussbolaget in 1000 kronor för biljetterna och 1000 kronor måste skjutas till från skattepengar. Om plötsligt 100 personer till får för sig att ta bussen ökar intäkterna visserligen till 2000 kronor, men det innebär också att dubbelt så mycket, 2000 kronor, måste skjutas till från skatten.

Det är ju inte ett framgångsrikt sätt att bedriva verksamhet. Det är tvärtom ett ganska dumt upplägg, i synnerhet om man vill att fler ska ta bussen. Det vore katastrofalt om fler tog bussen. Det bästa vore om ingen tog bussen. Det skulle vi spara massor av skattepengar på.

Nu ska jag strax åka med den skattefinansierade bussen igen. Den kommer att vara väldigt tom. Att köra tomma bussar är ingen bra idé, men det gör vi ändå. Det hade varit mer rationellt att låta folk åka taxi för 20 spänn.

Det hade vi kunnat göra. Om vi inte hade bott i Sovjetunionen.

För övrigt anser jag att FRA-lagen måste rivas upp. Gör om! Gör rätt!

Fotbollsklubbar drabbas hårt av ny tunnelavgift

Det jäser bland fotbollsklubbarna i Göteborg. Orsaken är kommunens planer på tunnelavgifter, något som kommer att bli ett hårt slag för många klubbar och deras medlemmar.

– Det kanske låter lite med tio kronor per tunnel, men tänk dig en klubb som har 15 lag, som tränar några gånger per vecka. Det blir snabbt tusenlappar i avgift bara för träningarna, säger Sven Håkansson, ungdomstränare hos Sveaplans IF.

Inom Göteborgsfotbollen diskuteras nu olika lösningar på problemet. Ett förslag är att helt enkelt låta de spelare som gör tunnel på en motståndare helt enkelt betala ur egen ficka, något som fått många småbarnsföräldrar att gå i taket, något som får fyrabarnsmamman Ulla Eskilsson att gå i taket.

– Här anstränger man sig i flera år med att träna sina barn till tekniskt duktiga fotbollsspelare och så får man det här. Som ett slag i ansiktet. Låt de där jävla klantarna som släpper igenom tunnlarna betala istället, så kanske de lär sig spela fotboll någon gång, säger hon.

Ledande politiker i Göteborg och Västra Götaland skall nu uppvakta regeringen för att få tillstånd att gå vidare med sina planer. Om de får sin vilja igenom kan de nya avgifterna bli verklighet redan 2010.

– Det blir ett hårt slag mot ungdomsfotbollen. Jag vet inte hur vi skall klara det här, säger Sven Håkansson.

Mental note

Om du ska till Karl Gustavsgatan, kolla då innan du åker att du verkligen ska till Karl Gustavsgatan, så att du inte upptäcker, när du väl kommit dit, att du egentligen skulle till Karl Johansgatan.

Notera också att det är onödigt, när du skall från Chalmers till Landala, att ta vägen om Korsvägen.

Efter den här eftermiddagen är jag förvånad över att jag fick på mig byxorna på rätt håll innan jag gick ut.

Caesarsallads trilogi

Det är Mölndal igen. Denna varböld till kommun som alltid skall vara med och lägga sig i.

Numer går det inte ens att hålla denna skitkommun borta från middagsmenyn.

Vart är världen, och framför allt, vart är Mölndal på väg?

Polisen varnar för fritt liggande sten

Polisen i Västra Götalands län varnar allmänheten för en löst liggande sten, som under förmiddagen sågs liggande på ett brunnslock i Gamla Masthugget i Göteborg.

Stenen ser enligt polisinspektör Göte Nödberg helt normal och väldigt fridfull ut men har enligt uppgifter till redaktionen givit upphov till en hel del obehagligheter under dagen.

– Jag kom gående förbi och plötsligt hoppade den upp och slog mig på smalbenet; nästan fällde mig, säger Johanna Esberg som fick skickas på omplåstring efter incidenten.

Totalt har över tio personer hört av sig till polisen angående stenen och krävt åtgärder, krav som hittills klingat ohörda.

– Det är en liten sten som ligger där. Det är helt lagligt och vi har inga möjligheter att ingripa om vi inte får fram vittnen eller kan ta den på bar gärning, säger Göte Nödberg.